استمرار فرایند عادی سازی روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در واپسین روزهای هفته گذشته بحرین نیز همسو با امارات متحده عربی به فرایند عادی سازی روابط سیاسی با رژیم صهیونیستی ملحق شد.

. حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین جمعه شب مصادف با سالگرد حادثه 11 سپتامبر در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ضمن تاکید بر راه حل دو کشوری خواستار صلح در خاورمیانه شد. آمریکا، رژیم صهیونیستی و بحرین در بیانیه مشترکی از توافق بر سر روابط کامل دیپلماتیک بین اسرائیل و بحرین خبر دادند تا مشخص شود وزیر خارجه بحرین نیز عبدالله بن زاید آل نهیان همتای اماراتی خود را در سفر 15 سپتامبر  به واشنگتن همراهی خواهد کرد تا در کاخ سفید توافق تاریخی صلح با تل آویو را امضا نمایند. این توافق می تواند بر میزان محبوبیت نتانیاهو و ترامپ که مدتی است با اعتراضات گسترده داخلی دست و پنجه نرم می‌کنند، تاثیرگذار باشد.

                                       حمد بن عیسی آل خلیفه، دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو

به رغم واکنش‌های مثبت و منفی به توافق‌های صورت گرفته امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، عربستان همچنان در برابر عادی سازی سکوت کرده است. هرچند ریاض آغاز روابط با رژیم صهیونیستی را مشروط به تشکیل کشور مستقل فلسطینی با پایتختی قدس کرده است؛ اما برخی از تحلیلگران معتقدند که عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل برگ آخر کمپین انتخاباتی ترامپ است تا در صورت نیاز در لحظات آخر از آن رونمایی کند.

اما در سوی دیگر تحولات روند عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی در هفته جاری با سفر هیاتی از مقامات بانک کارگران (هاپوعلیم)- بزرگترین بانک اسرائیل – به ابوظبی پیگیری شد و در روز 14 سپتامبر نیز با سفر هیاتی از بانک ملی (لئومی) رژیم صهیونیستی به امارات دنبال خواهد شد. دوو کوتلر رئیس بانک کارگران رژیم در جریان سفر خود به ابوظبی از مذاکره با سه بانک بزرگ امارات خبر داد که گمان می‌رود بانک ابوظبی و بانک ملی دوبی (NBD) از جمله این سه بانک باشند.

                        نشست مدیران بانک کارگران رژیم صهیونیستی با مسئولین امارات متحده عربی در ابوظبی

طرف اماراتی و اسرائیلی پس از سالها تبادل تجاری مخفیانه که مجموع آن سالیانه از 1 میلیارد دلار نیز فراتر می‌رفت اکنون با توافق صورت گرفته که 15 سپتامبر با حضور عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات و بنیامین نخست وزیر رژیم صهیونیستی به صورت رسمی امضا می‌شود، علاوه بر گسترش روابط تجاری همکاری در بسیاری زمینه‌های دیگر را نیز آغاز خواهند نمود.

امارات به عنوان یک کشور نفت خیز و گردشگر پذیر با گرمتر شدن روابط با رژیم صهیونیستی می‌تواند حساب ویژه‌ای را بر روی سیل عظیم سرمایه گذاری‌ها و گردشگران اسرائیلی باز کند، به ویژه در برهه‌ای که همه گیری ویروس کرونا صنعت نفتی و گردشگری کشورها را تحت الشعاع قرار داده است. ابوظبی همچنین به نوبه خود دل به جذب شرکت‌های اسرائیلی برای فراهم کردن امکانات بیشتر بسته و همچنین امید دارد تا صاحبان سرمایه اسرائیلی را برای خرید خانه‌های لوکس ساحلی در امارت ابوظبی با اعطای شهروندی به آنها به امارات بکشاند. مقامات این کشور حاشیه خلیج فارس حتی در راستای جذب گردشگر بیشتر از فلسطین اشغالی ابتکاری را در دستور کار قرار دادند تا در هتل‌ها و رستوران‌ها برای اسرائیلی‌ها غذای حلال بر طبق شریعت یهود طبخ گردد.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی که براساس آمار سال 2017 دارای ذخیره گازی 6.22 تریلیون فوت مکعب است، به تازگی به علت افزایش تقاضای انرژی، مساله امنیت ملی و کمبود انرژی برنامه ریزی های بلندمدتی را با هدف گسترش صادرات گاز پی ریزی کرده است. رژیم صهیونیستی سه منطقه کلیدی اوراسیا، خاورمیانه و مدیترانه (قبرس و یونان) را به عنوان مقاصد فعالیت‌های خود در حوزه نفت و گاز در نظر گرفته است و متعاقبا با وجود فاصله طویل تا امارات (بیش از 2 هزار کیلومتر) در مقایسه با طرح انتقال گاز به اروپا شاید در سالهای آتی با موافقت عربستان و اردن گام های نخست خود را با هدف احداث خط لوله به ابوظبی عملیاتی سازد.  

از دیگر ثمرات شکل گیری توافق عادی سازی روابط بین ابوظبی و تل آویو ملاقات سفیر رژیم صهیونیستی در نیجریه با کاردار امارات در این کشور بود که به اولین دیدار علنی دیپلمات‌های امارات و رژیم صهیونیستی در یک کشور ثالث منجر شد.

دیدار شیمون بن شوشان سفیر رژیم اشغالگر در نیجریه با خلیفه المهریزی کاردار سفارت امارات متحده عربی در ابوجا

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟