سیگنال های لبنان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
به رغم واکنش های گسترده مردمی در جهان عرب نسبت به عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، به نظر می رسد حتی لبنان هم از ارسال نشانه‌هایی برای عادی سازی روابط با تل آویو مستثنی نبوده است.

 چند روز پس از اعلام عادی سازی روابط بین تل آویو و ابوظبی، میشل عون رئیس جمهوری لبنان در گفتگویی با شبکه فرانسوی BFM احتمال ایجاد کانال ارتباطی بین بیروت و تل آویو را رد نکرد و گفت که لبنان با اسرائیل مشکلاتی دارد و باید در وهله اول این مشکلات را رفع کند.

در همین راستا دیوید شنکر معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک نیز از پیشبرد امور در جهت رفع یکی از این مشکلات خبر داد. وی مدعی شد که اسرائیل و لبنان در هفته‌های آینده در چارچوب یک توافق، مذاکرات خود در مورد مرزهای دریایی را آغاز می‌کنند و پیشرفت‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است. 

اظهارات وزیر کار اسبق لبنان نیز در رابطه با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی یکی دیگر از نشانه‌های تلاش های بیروت در راستای نزدیکی به تل آویو است. به اعتقاد سجعان قزی، اسرائیل قصد اشغال لبنان یا الحاق بخشی از خاک کشور را ندارد و خواهان صلح با لبنان و کشورهای عربی است. وی از اعضای سابق حزب کتائب لبنان است و پیشتر در سال 2016 نسبت به ایجاد روابط حسنه با حزب الله و جنبش امل به عنوان هم‍پیمانان ایران ابراز تمایل کرده بود.  

در هفته‌های اخیر با وقوع انفجار در بندر بیروت جبهه آمریکایی- صهیونیستی و رسانه‌های جمعی کشورهای عربی خلیج فارس تلاش کردند که مسئولیت انفجار را متوجه حزب الله کنند تا در نتیجه این جنبش را در چشم برخی از اقشار لبنان نفرت انگیز جلوه دهند. از نگاه برخی از تحلیل گران جریان 14 مارس تضعیف جنبش حزب الله و کنار رفتن حزب الله از عرصه سیاسی راه را برای عادی سازی روابط این کشور با اسرائیل باز خواهد کرد. همچنین تاکید سران رژیم اشغالگر در دیدارهای سیاسی اخیر خود با مقامات کشورهای اروپایی از جمله کرواسی و رومانی به منظور تروریستی اعلام کردن حزب الله در همین راستا قابل تفسیر است.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟