انتقال سفارت صربستان از تل آویو  به قدس

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
الکساندر ووسیچ رئیس جمهوری صربستان روز 4 سپتامبر در حضور ترامپ در کاخ سفید توافقی را با هاشم تاچی رئیس جمهوری کوزوو امضا کرد.

در یکی از بندهای این توافق موضوع انتقال سفارت صربستان از تل آویو به قدس نیز گنجانده شده بود که در هنگام قرائت آن توسط رئیس جمهوری آمریکا واکنش تعجب برانگیز ووسیچ را به همراه داشت، گویی از این بند از توافق اطلاعی نداشته است. اما برخی واکنش جنجالی رئیس جمهوری صربستان را اتفاقی می‌دانند و بی اطلاعی وی و هیات همراه او از وجود چنین بندی در قرارداد را غیر ممکن می‌دانند یا دست کم مدعی هستند که واکنش ووسیچ حرکتی نمایشی بوده تا با بی تقصیر جلوه دادن خود در این موضوع بار انتقادات را از روی صربستان کم کند. حتی به دنبال آن روزنامه جروزالم پست به نقل از یک شخص نزدیک به ووسیچ گفت که اگر اسرائیل کوزوو را برسمیت بشناسد، صربستان سفارت خود را به قدس منتقل نخواهد کرد.

با این وجود اتحادیه اروپا که همچنان بر سر موضع تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس التزام دارد، ضمن هشدار به صربستان، نگرانی و تاسف اروپا را نسبت به تعهد بلگراد برای انتقال سفارتش به قدس ابراز کرد. صربستان به رغم اینکه از اعضای اتحادیه اروپا محسوب نمی‌شود و مجبور به پیروی از سیاست‌های اتحادیه نیست، از آثار و پیامدهای واکنش این اتحادیه بر علیه خود هراسان است.

                         امضای توافق نامه صلح میان صربستان و کوزوو با میانجیگری دونالد ترامپ در کاخ سفید

علیرغم مخالفت‌های اتحادیه اروپا با مساله انتقال سفارت به قدس و تاکید بر راه حل دو کشوری، کشاندن دو مقام ارشد اروپایی به کاخ سفید برای امضای توافقنامه اقتصادی و در ذیل آن گنجاندن بحث انتقال سفارت نوعی دهان کجی ترامپ به اروپایی‌ها هم تلقی می‌شود. رئیس جمهوری آمریکا همچنین در دوره تقابل با جامعه جهانی از جمله اتحادیه اروپا قصد قدرتنمایی در  برابر آنها را داشته و کوشیده است تا دایره نفوذ واشنگتن را در برابر هم آوردی های متحدان خویش به رخ بکشد. 

از دیگر پیامدهای اعلام انتقال سفارت صربستان و ایجاد روابط دیپلماتیک کوزوو با رژیم صهیونیستی، می‌تواند شروع رقابت ترکیه (که نسبت به این اقدامات ابراز نگرانی کرده) و اسرائیل برای نفوذ در حوزه بالکان باشد. ترکیه بر مبنای احیای میراث امپراتوری عثمانی به دنبال گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تاثیر گذاری در سیاست‌های منطقه بالکان بوده است و رژیم صهیونیستی با صحنه گردانی آمریکا همزمان با صربستان، کوزوو را هم در مسیر انتقال سفارت این کشور به قدس قرار داد و در صدد آن است تا کرواسی و رومانی دیگر کشورهای حوزه بالکان را هم (در سفری که مقامات این کشور اخیرا به فلسطین اشغالی داشتند) در امر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم متقاعد سازد. مساله انتقال سفارت صرفا در تعامل تل آویو با 4 کشور حوزه بالکان مطرح نیست بلکه گسترش همکاری در زمینه‌های مختلف نیز می‌تواند زنگ خطری برای آنکارا باشد.

با اینحال آرتور کل سفیر سابق رژیم صهیونیستی در صربستان معتقد است که مناقشات بالکان به اسرائیل ربطی ندارد و به نفع آن نیست تا روابط دیپلماتیکش در متن توافقنامه بین کوزوو و صربستان باشد. به گفته وی، این گام می‌تواند عواقبی را در درگیری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها داشته باشد.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟