یک سیاست خارجی فمینیستی برای تعامل با ایران؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سیاست خارجی فمینیستی از داخل شروع می­ شود یعنی اتحادیه اروپا باید اطمینان حاصل کند که استراتژی  ­ها و سیاست­ های آن، خود، نابرابری­  های ذاتی جنسیتی ایجاد نمی­کند.

این دو محقق در مقاله خود با پیشنهاد رهیافت فمینیستی به مسئولین اروپایی می­ خواهند آنها را به تدوین یک استراتژی منسجم در قبال ایران رهنمون شوند. این دو محقق معتقدند سیاست خارجی فمینیستی منعکس کننده ساختارهای قدرت بین­ المللی است، بر نیازهای همه گروه ­ها تمرکز دارد و امنیت انسانی و حقوق بشر را در مرکز بحث قرار می­ دهد. این رویکرد بر سه اصل اساسی دیدگاه‌ های فمینیستی در مورد دیپلماسی و امنیت بنا شده است:

  • گسترش درک امنیت؛
  • رمزگشایی روابط قدرت؛
  • و شناخت کارگزاری سیاسی زنان.

از نظر این دو، سیاست خارجی فمینیستی از داخل شروع می­  شود یعنی اتحادیه اروپا باید اطمینان حاصل کند که استراتژی ­ها و سیاست­ های آن، خود، نابرابری­  های ذاتی جنسیتی ایجاد نمی­کند مانند آنچه در تفکیک جنسیتی و اولویت ‌بندی بین قدرت ”سخت” و ”نرم” وجود دارد. این روش شامل در نظر گرفتن تأثیر واقعی سیاست خارجی و محاسبه صادقانه استفاده از تحریم­ های گسترده اقتصادی به عنوان ابزاری برای سیاست خارجی است. از نظر این دو محقق، با توجه به سیاست فعلی ایران، اتحادیه اروپا باید سه تغییر اساسی را پیش گیرد:

رویکرد را گسترده و منطقه ­ای کنید: مذاکرات باید علاوه بر نگرانی هسته ­ای، شامل مواردی مانند محیط‌زیست، مهاجرت و امداد به جامعه باشد. چنین مفهوم گسترده ­ای از امنیت، نه تنها به اتحادیه اروپا اجازه می­دهد تا بحث­ های منطقه‌ی را در مورد موضوعات زیادی تسهیل کند، بلکه راه را برای حمایت غیرمستقیم سازمان­ های زنان در ایران نیز باز می­کند

  • موانع نمایندگی و مشارکت زنان و سایر بازیگران حاشیه­  ای در سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا را کاهش دهید: باید مذاکره ­کنندگان از ترکیب جنسیتی متنوع و دارای عقاید متکثر باشند؛
  • تقویت و همکاری با جامعه مدنی در داخل و خارج از کشور ایران را در دستور کار قرار دهید.
  •  

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟