ایران باید گام اول را بردارد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

جو بایدن اعلام کرده که علاقه‌ مند است به برجام بازگردد با این شرط که تهران بار دیگر به محدودیت­ های هسته ‌ای خود پایبند باشد و توسعه دستور کار مذاکرات به فعالیت ­های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه را بپذیرد.

لیتواک در این مقاله با اشاره به آمادگی مشروط هر دو طرف ایرانی و آمریکایی برای بازگشت به برجام، به گام­ هایی که هر دو طرف برای احیای دیپلماسی باید بردارند، می  ­پردازد. از نظر وی این موضوع برای مقامات دولت جدید آمریکا روشن است که ایرانی­ ها نگران تحریم­  های اعمال شده علیه خود هستند زیرا این تحریم ­ها به شدت به اقتصاد ایران آسیب رسانده و مردم ایران را فقیر کرده است. جو بایدن اعلام کرده که علاقه ‌مند است به برجام بازگردد با این شرط که تهران بار دیگر به محدودیت­ های هسته ‌ای خود پایبند باشد و توسعه دستور کار مذاکرات به فعالیت­ های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه را بپذیرد.

لیتواک معتقد است برای کاهش فشارها بر بایدن و به عنوان حسن نیت، ایران باید اولین گام را بردارد و محدودیت های غنی­ سازی در برجام رعایت کند. میزان اورانیوم غنی شده در ایران 12 بار بیش‌ازحد مجاز است. گام دوم ایران می­تواند آزادی ایرانی‌های دو تابعیتی مانند سیامک نمازی، مراد طاهباز، فریبا عادلخواه و نازنین زاغری باشد. وی سپس به این موضوع می ­پردازد که شاید اینکه پیشنهاد اقدام اول از سوی ایران را می­دهد عجیب باشد ولی ذکر می­کند که این موضوع در تاریخ سابقه داشته و گروگان­ های آمریکایی چند ساعت قبل از سوگند خوردن رونالد ریگان به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا آزاد شدند. این اقدام می­ تواند کمکی به گشودگی گفتگو و کمک به فضای سیاسی در واشنگتن برای دولت بایدن باشد.

لیتواک در نهایت به کشورهای اروپایی امضاء­کننده برجام پیشنهاد می­کند که نقش رابط بین ایران و آمریکا را جدی بگیرند. وی معتقد است افرادی مانند امانوئل ماکرون می­توانند آنچه خواسته تهران برای مذاکرات است را به واشینگتن منتقل کنند. وی معتقد است عدم علاقه دولت آمریکا به داشتن یک مناقشه نظامی با ایران و بن­بست مهلکی که به دلیل سیاست­ فشار حداکثری در روابط دو کشور به وجود آمده باعث می­شود تا دو طرف به احیای مذاکرات علاقه‌مند باشند.

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟