ترامپ درصدد است تا بایدن را در عرصه خارجی محدود کند ولی این ایده ناممکن به نظر می ­رسد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

متیو لی در این مقاله به تلاش­ های دولت ترامپ برای وضع قوانین یا ایجاد مقررات و ارائه دستورات جدیدی در موضوعات مربوط به سیاست خارجی اشاره می­کند که ترامپ امید دارد به عنوان میراثی از وی در دوران ریاست جمهوری بایدن نیز برقرار بماند.

  • رژیم صهیونیستی: مایک پمپئو قبل از آخرین سفر خود به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایالات ‌متحده گروه های حامی حقوق فلسطینیان که از بایکوت و تحریم کالاهای اسرائیلی حمایت کنند را به عنوان ضد یهود می ­شناسد. وی همچنین در قوانین برچسب‌گذاری واردات خبر داد و اعلام کرد که محصولاتی که در شهرک‌ها (سرزمین‌های اشغالی) ساخته می­شوند باید به عنوان ساخت رژیم صهیونیستی شناخته شوند. همه این اقدامات حتی در صورت اجرا، می ‌توانند توسط بایدن در روز اول معکوس شوند. این اقدامات به دنبال دیگر اقدامات دولت ترامپ در قبال رژیم صهیونیستی انجام شد از قبیل به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت، انتقال سفارت آمریکا به بیت ­المقدس، قطع کمک به تشکیلات خودگردان فلسطین و آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد که با فلسطینیان همکاری می­کند. نویسنده این مقاله بر این اعتقاد است که بعید به نظر می­ رسد که بایدن سفارت آمریکا را به تل‌آویو بازگرداند اما اقدامات دیگر به سرعت قابل برگشت هستند.
  • ایران: پمپئو و سایر مقامات در مورد فشار جدید برای تحریم ایران صحبت کرده ­اند اما واقعیت این است که دولت ترامپ از زمان خروج از برجام فشارها بر ایران و گروه­ های نیابتی آن در منطقه را آغاز کرده است. بایدن از تمایل به پیوستن به برجام صحبت کرده و با دستورالعمل اجرایی می­تواند بسیاری از تحریم­ های مجدد دولت ترامپ را از بین ببرد اما این مقاله مدعی است که هنوز مشخص نیست که این موضوع چقدر برای وی اولویت دارد.
  • چین: اگرچه شدیدترین تحریم­ ها علیه چین از یک سال پیش آغاز شد اما از ماه مارس که ترامپ تصمیم گرفت چین را به دلیل گسترش بیماری کرونا متهم کند و بایدن را مورد لطف پکن نشان داد، اقدامات علیه این کشور تشدید شده است. از آن زمان، دولت به طور پیوسته تحریم­ ها علیه چین بر سر تایوان، تبت، هنگ‌کنگ، دریای چین جنوبی و تجارت را افزایش داده است. همچنین اقدامات علیه ابرشرکت مخابراتی هوآوی و محدود کردن برنامه­ های رسانه­های اجتماعی چینی مانند TikTok و We Chat را در دستور کار قرار داده است. هنوز مشخص نیست که بایدن تا چه میزان این فشارها را کاهش خواهد داد.
  • روسیه: ایالات‌متحده در ماه نوامبر سال جاری از پیمان ” آسمان باز” با روسیه خارج شد. شش ماه پیش نیز واشینگتن به مسکو اطلاع داد قصد تمدید معاهده New START (معاهده محدودسازی تعداد کلاهک­  های هسته‌ای) را ندارد و این معاهده در ماه فوریه 2021 منقضی خواهد شد.

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟