رژیم صهیونیستی در خاورمیانه: دو دهه آینده

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
عادی ­سازی روابط با کشورهای عربی باعث شده تا رژیم صهیونیستی با اعتماد به نفس بیشتری وارد دهه جدید شود، معتقدند که امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه پرآشوب خاورمیانه هیچ‌گاه به خوبی وضعیت اکنون نبوده است.

ساکس و هاگارد در این مقاله با اشاره به این موضوع که عادی­  سازی روابط با کشورهای عربی باعث شده تا رژیم صهیونیستی با اعتماد به نفس بیشتری وارد دهه جدید شود، معتقدند که امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه پرآشوب خاورمیانه هیچ‌گاه به خوبی وضعیت اکنون نبوده است. این دو محقق در این مقاله سعی در واکاوی این موضوع دارند که چه وضعیت/وضعیت­ هایی می ­تواند امنیت رژیم صهیونیستی را برای دو دهه پیش رو، تحت تأثیر قرار دهد. این مقاله سه محور آسیب ­پذیری رژیم صهیونیستی در دو دهه آینده را به ترتیب زیر معرفی می­کند:

  • روندهای فراملی که هر کشور منطقه را تحت تأثیر قرار می­ دهد: درباره روندهای فراملی که می‌تواند امنیت منطقه و بالطبع امنیت رژیم صهیونیستی را تحت تأثیر قرار دهند این دو محقق به تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن، فروپاشیدگی دولت ­ها، شوک­ های اقتصادی و گسترش تجهیزات نظامی جدید در منطقه اشاره می­  کنند. هریک از این تهدیدها یا گروهی از آنها می تواند امنیت یا رفاه رژیم صهیونیستی را تضعیف کند.

تغییر در چشم ­انداز کشورهای مهم منطقه، خواه شرکای رژیم صهیونیستی یا دشمنان صریح آن: رژیم صهیونیستی برای مقابله با تهدیدهای غیردولتی، دهه ­ها به همکاری امنیتی با همسایگان خود وابسته بوده است.

از میان این همسایگان تشکیلات خودگردان فلسطین، اردن و مصر مهمترین موارد بوده­اند. این دولت­  ها اکنون با چالش مدل حکمرانی و مشکلات اقتصادی مداوم دست‌به‌گریبان هستند که هرکدام می­ تواند بی­ثباتی در مرزهای رژیم صهیونیستی را افزایش دهد.

  • اگرچه مهمترین دشمنان رژیم صهیونیستی در منطقه، ایران و حزب‌الله لبنان نیز با ناآرامی­  های داخلی مواجه خواهند شد که می ­تواند موقعیت رژیم صهیونیستی را بهبود بخشد اما هیچ تضمینی برای بهبود اوضاع وجود ندارد. بالعکس اگر ناآرامی در شرکای جدید رژیم صهیونیستی در منطقه، مخصوصاً عربستان سعودی افزایش یابد، محتمل است حاکمانی که نگاه خصمانه­  تری به رژیم صهیونیستی دارند به حکومت برسند. این دو محقق به رژیم صهیونیستی هشدار می­دهند که همچنان افکار عمومی جهان عرب نسبت به فلسطینی ­ها دلسوز و نسبت به همکاری با رژیم صهیونیستی محتاط است و پتانسیل هر اقدامی در این زمینه وجود دارد.
  • تعامل قدرت­ های بین‌المللی از قبیل آمریکا، چین و روسیه در این منطقه: در دو دهه پیش رو، خاورمیانه محل تلاقی قدرت­ های بزرگ از قبیل آمریکا، چین و روسیه خواهد بود. اکنون سؤال اصلی در تل­ آویو این است که با توجه به روابط ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی، چه سیاستی باید در قبال روسیه و چین اتخاذ شود تا هم رژیم صهیونیستی وارد رقابت قدرت­ های بزرگ نشود و هم بتوانند امنیت این رژیم را تأمین کنند.

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟