تیم بایدن چگونه چین را اداره می ­کند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اگرچه تجربه تیم سیاست خارجی بایدن زیاد است اما تمرکز این گروه خاورمیانه بوده و در مورد چین تخصص زیادی ندارند.

پالمر در این مقاله به این موضوع می ‌پردازد که اگرچه تجربه تیم سیاست خارجی بایدن زیاد است اما تمرکز این گروه خاورمیانه بوده و در مورد چین تخصص زیادی ندارند. این در حالی است که مقامات چینی در مقاله‌ای در نیویورک تایمز از دولت جدید آمریکا خواسته ­اند که جهت بهبود روابط دو کشور در قضایای دریای چین جنوبی و تایوان به دولت چین احترام بگذارد.

از نظر پالمر تیم بایدن باید به این درک دست یابد که با ارائه مطالبات پکن به این کشور و با عقب‌نشینی از شرق آسیا، چین به یک کشور نرمال تبدیل نخواهد شد.

علاوه بر این، این نگرانی وجود دارد که هنگامی که آمریکا مشغول بازسازی روابط با متحدانش است و بازگشت به توافق هسته ­ای با ایران را مدنظر دارد، چین به اولویت سوم آمریکا تبدیل شود.

وی سپس به عنوان شاهدی برای اهمیت داشتن موضوع چین، به بررسی مواردی چند از اقدامات پکن می ­پردازد. در ابتدا وی خواسته های چین از استرالیا را مورد بررسی قرار می‌دهد. چین از استرالیا خواسته تا تحقیقات ضدچینی در استرالیا متوقف شود و رسانه‌های استرالیایی از نقض حقوق بشر چینی منع شوند.

چین همچنین تایوانی ­های جدایی‌طلب را در لیست سیاه قرار داده و درصدد است از طریق اینترپل آنها را دستگیر نماید.

علاوه بر این، پکن نه تنها مدعی شده که منشأ ویروس کرونا این کشور نبوده بلکه ادعا کرده که این ویروس از غرب وارد چین شده است.

پالمر نتیجه می­گیرد که چین نه تنها خواستار بیرون راندن آمریکا از شرق آسیا است بلکه از آمریکا می  خواهد موضوع ”ارتقاء دموکراسی” را از دستور کار سیاست خارجی خود خارج کند و با شفافیت بین المللی مقابله کند.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟