رژیم صهیونیستی به تنهایی نمی تواند ایران را مهار کند. نباید هم بکند.

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

خروج آمریکا از برجام، فواید و مضراتی برای رژیم صهیونیستی دارد که باید به آنها توجه کند. نتانیاهو محاسن استراتژی فشار حداکثری برای محدودسازی ایران و گروه­ های نیابتی آن و تضعیف اقتصادی این کشور را می ­بیند اما آنچه بایدن می ­بیند نزدیک شدن بیش از پیش ایران به بمب اتمی است، خطری که رژیم صهیونیستی به‌وسیله ترورهای خود نمی­ تواند آن را مرتفع کند.

شاپیرو در این مقاله با استفاده از موضوع ترور شهید فخری­ زاده به بررسی رویکردهای متفاوت آمریکای دموکرات و رژیم صهیونیستی نسبت به ایران می ­پردازد. وی در ابتدا به تئوری­ هایی می­ پردازد که ترور شهید فخری زاده توسط رژیم صهیونیستی را می­تواند توجیه کند. وی تئوری­ های ذیل را توجیه­ کننده این ترور می­داند:

.1تئوری اول: هدف این ترور می­تواند در مخمصه قرار دادن بایدن و تلاش برای ایجاد جوی از تشنج در روابط دو کشور ایران و آمریکا باشد به‌نحوی‌که وی نتواند آمریکا را به برجام بازگرداند.

.2تئوری دوم: تلاش رژیم صهیونیستی برای عقب راندن برنامه هسته ­ای ایران به‌وسیله عملیات ‌های پنهانی.

.3تئوری سوم: ترامپ برای در مخمصه قرار دادن بایدن و از بین بردن زمینه تعامل بین ایران و آمریکا و بازگشت‌ناپذیر کردن مسیر برجام، به رژیم صهیونیستی برای ترور چراغ سبز نشان داده است.

از نظر وی ترکیبی از تئوری­ های فوق نیز می­تواند درست باشد. شاپیرو در ادامه به این موضوع می ­پردازد که واضح است بایدن و نتانیاهو در مورد بازگشت به برجام اختلاف دارند.

وی این اختلاف را به تفاوت سطح جغرافیایی، توانمندی ­های نظامی و فاصله دو کشور با ایران مربوط می­  داند.

وی معتقد است خروج آمریکا از برجام، فواید و مضراتی برای رژیم صهیونیستی دارد که باید به آن ها توجه کند. نتانیاهو محاسن استراتژی فشار حداکثری برای محدودسازی ایران و گروه­ های نیابتی آن و تضعیف اقتصادی این کشور را می­ بیند اما آنچه بایدن می­  بیند نزدیک شدن بیش از پیش ایران به بمب اتمی است، خطری که رژیم صهیونیستی به ‌وسیله ترورهای خود نمی ­تواند آن را مرتفع کند.

 وی معتقد است که رژیم صهیونیستی باید بداند که همیشه نمی­تواند سیاست­ های خود را به واشینگتن دیکته کند و باید با واقعیت استراتژی بایدن برای بازگشت به برجام کنار بیاید.

  • شاپیرو سپس بایدن را مخاطب قرار می­دهد و توجه وی را به این نکته جلب می‌کند که رژیم صهیونیستی ایران را یک تهدید وجودی می ­بیند و مانند هر کشور دیگری سعی می­کند از خود دفاع کند؛ بنابراین رژیم صهیونیستی قصدی برای مداخله در تعامل ایران و آمریکا ندارد بلکه می­خواهد امنیت خود را بیشینه کند.
  • علاوه بر این، تیم بایدن باید در نظر داشته باشد که رژیم صهیونیستی توسط سایر فعالیت­ های تهاجمی ایران مانند موشک­ های بالستیک و گروه­ های نیابتی مانند حزب الله لبنان و شورشیان حوثی یمن محاصره‌شده است. شاپیرو معتقد است که تیم بایدن مخصوصاً جیک سالیوان و دانیل بناییم متوجه این موضوع هستند و می­  خواهند تهدیدات هسته ­ای و تهدیدات غیرهسته­ ای ایران به طور همزمان برای رژیم صهیونیستی کاهش یابد.

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟