پادگان التنف: چمدان استراتژیک آمریکا در خاورمیانه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
محور آسیایی اوباما اقتضا می­کرد تا منابع کمتری در خاورمیانه هزینه شود اما چمدان استراتژیک آمریکا همچنان در سوریه قرار دارد.

مگرودر در این مقاله به این موضوع می­ پردازد که محور آسیایی اوباما اقتضا می­کرد تا منابع کمتری در خاورمیانه هزینه شود اما چمدان استراتژیک آمریکا همچنان در سوریه قرار دارد. منظور وی از عبارت “چمدان استراتژیک”، به تعهدات نظامی اشاره دارد که هزینه­ های آن نسبت به فواید و مزایای آن در طول زمان افزایش یافته است. وی با استناد به بیانات ژنرال مکنزی فرمانده ستاد مرکزی آمریکا در خاورمیانه بیان می­دارد که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و تعهدات نظامی با پایان باز آمریکا در سوریه، هزینه ­های بسیار بالایی برای واشینگتن دارد. وی در ادامه اشاره می­کند که یکی از چمدان های استراتژیک آمریکا در خاورمیانه پادگان التنف در مرز سوریه و عراق است.

مگرودر سپس بیان می­کند که حداقل سه توجیه برای حفظ حضور آمریکا در التنف وجود دارد:

  • مقابله با بقایای داعش؛
  • اخلال در اقتصاد سوریه و نفوذ ایران؛
  • استفاده از پتانسیل آن به عنوان یک اهرم سیاسی در مذاکرات.

وی سپس به رد دلایل فوق می پردازد. درباره مورد نخست وی مدعی می ­شود که آمریکا به طور موفقیت­آمیزی داعش را شکست داده و عناصر آن در میان قبایل بدوی و آوارگان در مناطق عدم مناقشه پراکنده شده ­اند و تهدید خاصی وجود ندارد. درباره دلیل دوم وی بیان می­کند که قاعدتاً اخلال در مسیر ترانزیت بغداد- دمشق می تواند به رژیم سوریه فشار بیاورد و ایران را از سه مسیر خشکی خود به مدیترانه محروم کند.

وی معتقد است اگر حضور آمریکا در این پادگان مؤثر بود رژیم صهیونیستی وادار نمی­ شد تا به صورت روزمره به نیروهای ایرانی یا وابسته به ایران حمله کند و خود برای مهار فعالیت­ های ایران در سوریه اقدام کند.

علیرغم بمباران­ های رژیم صهیونیستی، کاروان­های نظامی به راحتی پادگان التنف را در بیابان دور زده و به منطقه مورد علاقه خود می‌روند. از نظر وی بیشترین توجیه درباره حضور در این پادگان به دلیل شماره 3 است.

اما سؤالی که مگرودر مطرح می­کند این است که هزینه­ های این حضور به‌مرور زمان این توجیه را بی­ارزش می­کند. هزینه‌های بالای حضور توپخانه­ ای و حمایت هوایی از این پایگاه در کنار حضور گروه ­های پرسنلی مختلف از قبیل پیمانکاران، نیروهای نظامی، نیروهای اطلاعاتی و فقدان یک جاده آسفالت به سوی این پایگاه در کنار محصور شدن آن در بیابان باعث شده تا هزینه ­های مادی حضور در آنجا سه تا چهار برابر ارزیابی ­های تخصیص بودجه باشد.

از سوی دیگر حضور آمریکا در آن منطقه باعث شده تا این کشور از نظر جامعه بین‌الملل مسئول حفاظت از 60 هزار آواره‌ای باشد که در حدود 36 مایلی پادگان التنف اسکان داده شده­اند.

علاوه بر این مخالفت دولت مرکزی سوریه با حضور آمریکا در این منطقه نیز باعث می­شود هزینه­ های حقوقی آن افزایش و این حضور اشغالگری به نظر برسد. در نهایت روسیه، رژیم سوریه و نیروهای مورد حمایت ایران در سال­ های اخیر برخوردهای زیادی با نظامیان آمریکایی در منطقه داشته ­اند و چنانچه نیروهای آمریکایی در این مناقشات کشته شوند هزینه ­های بالایی برای آمریکایی در پی خواهد داشت که می­خواهد حضور خود را در منطقه کاهش دهد.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟