شانس “معامله جدید” بین ایران و آمریکا چقدر است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

با وجود همکاری ایران با آمریکا در افغانستان، ایران در سخنرانی جورج بوش پسر، همراه عراق و کره شمالی در محور شرارت قرار گرفت و مقامات نئوکان کاخ سفید اعلام کردند که با افرادی که آنها را تروریست می­ دانند، مذاکره نمی ­کنیم.

نویسنده، مقاله خود را با پیشنهاد مصالحه ایران به آمریکا در 4 مه 2003 آغاز می ­کند که از سوی سفیر وقت ایران در سازمان ملل، جواد ظریف، به نمایندگی از رهبر و رئیس ‌جمهور وقت ایران به طرف آمریکایی ارائه شد.

 وی این موضوع را طرح می­ کند که با وجود همکاری ایران با آمریکا در افغانستان، ایران در سخنرانی جورج بوش پسر، همراه عراق و کره شمالی در محور شرارت قرار گرفت و مقامات نئوکان کاخ سفید اعلام کردند که با افرادی که آنها را تروریست می ­دانند، مذاکره نمی کنیم.

وی سپس به طرح این موضوع می­  پردازد که به دلیل سیاست­ های خصمانه در دوران جورج بوش پسر، محمود احمدی نژاد و دونالد ترامپ، روابط این دو کشور غالباً خصمانه و با بی­ اعتمادی و تنش عمیق همراه بوده است.

داجئون تداخل چهار ساله ریاست جمهوری باراک اوباما و حسن روحانی را فرصت بی‌نظیری می‌داند که باعث شد یک رابطه کاراتر بین دو کشور شکل بگیرد که ثمره آن در برجام متبلور است. اعتماد و حسن نیت رو به توسعه بین اوباما و روحانی این امکان را داشت که مذاکرات در مورد سایر موضوعات مهم مانند فعالیت­ های منطقه ‌ای و موشکی ایران آغاز شود اما انتخاب ترامپ و اقدامات بعدی وی، این فرصت را از بین برد.

داجئون معتقد است اگر پیشنهاد ایران دامنه ­ای مانند پیشنهاد 2003 این کشور داشته باشد و بایدن پیش از آغاز به کار و اعلام سیاست خود در خاورمیانه، آن را به عنوان پیش‌زمینه‌ای برای تعامل دو کشور بپذیرد، می­تواند منافع امنیتی دو ملت را بیش از همیشه تأمین کند. وی تیم بایدن را ترغیب می­کند که از فرصت چندماهه باقیمانده از ریاست جمهوری روحانی و وزارت خارجه دکتر ظریف استفاده کند و با پیشرفت در توافق با ایران، بر روند انتخاب افرادی عمل ‌گراتر به جای روحانی در انتخابات تأثیر بگذارد. این پیشرفت در تعامل دو کشور از نظر داجئون می­تواند در ازسرگیری فروش نفت و تلاش برای لغو تحریم ­های ترامپ نمایان شود.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟