اولین سفر رسمی هیات اماراتی به فلسطین اشغالی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روز سه شنبه پرواز شماره ETD8014 خطوط هوایی الاتحاد امارات حامل هیات اماراتی- آمریکایی که از مبدا ابوظبی بلند شده بود، در فرودگاه بن گوریون در شهر تل آویو به زمین نشست. در راس هیات اماراتی عبید حمید الطایر وزیر مشاور در امور مالی و همچنین عبدالله بن طوق وزیر اقتصاد امارات حضور داشتند و استیو منوچین وزیر خزانه داری و آوی برکوویچ نماینده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه نیز ریاست هیات آمریکایی را در بر عهده داشتند

به محض خروج مقامات ارشد امارات و آمریکا از هواپیمای شرکت الاتحاد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به استقبال آنها رفت و در خوشامدگویی به الطایر و عبدالله بن طوق گفت که به گونه‌ای تاریخ را می‌سازیم که برای چندین نسل باقی بماند. پیشتر «یزهر شی» وزیر علوم رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که به دلیل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کووید-19 مراسم امضای توافقنامه‌ها در فرودگاه صورت خواهد گرفت و هیات اماراتی از همانجا تل آویو را ترک خواهند کرد.

نتانیاهو که به همراه یسرائیل کاتص وزیر دارایی و گابی اشکنازی وزیر خارجه کابینه خود در این مراسم حضور پیدا کرده بود، در جریان کنفرانس خبری مشترک با الطایر و منوچین در فرودگاه تل آویو گفت: فکر می‌کنم که سفر چنین هیات بلند پایه‌ای از امارات به مردم ما، منطقه و تمام جهان مزیت مبادلات دوستانه، صلح آمیز و عادی را نشان خواهد داد.

در جریان سفر هیات اماراتی به تل آویو 4 موافقت نامه توسعه و حفاظت از سرمایه گذاری، همکاری در حوزه علم و نوآوری، هواپیمایی و لغو روادید به امضای طرفین رسید. در همین راستا شیخ عبید حمید الطایر وزیر مشاور در امور مالی امارات اظهار داشت که موافقت نامه های حاضر فرصت‌های بزرگی برای تامین بهبود اقتصاد مردم ما ایجاد می کند. استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا نیز ضمن تاریخی خواندن این اتفاق گفت که رفاه اقتصادی فراوان امنیت بیشتر را به ارمغان می‌آورد. وی با اشاره تلویحی به صف بندی قدرت‌های منطقه‌ای علیه ایران افزود که اسرائیل، آمریکا و امارات دورنمای مشابهی را با توجه به تهدیدها و فرصت‌های منطقه‌ای پیش روی خویش دارند.

از دیگر اتفاقات مهم در جریان حضور 5 ساعته هیات اماراتی- آمریکایی در فرودگاه تل آویو اعلامیه آدام بوهلر مدیر شرکت سرمایه گذاری توسعه بین المللی آمریکا در مورد ایجاد صندوق همکاری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با بودجه اولیه 3 میلیارد دلار بود. بوهلر مدعی شد که سه کشور بودجه‌ای را برای ترغیب سرمایه گذاری بخش خصوصی و همکاری منطقه‌ای مشخص کردند. او همچنین پیش بینی کرد که این بودجه نوسازی ایست‌های بازرسی اسرائیل برای فلسطینی‌ها را تسهیل می بخشد. همزمان با این توافق، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که هیات اماراتی درخواست خود برای افتتاح سفارت در تل آویو را ارائه داده و انتظار می‌رود اسرائیل سفارت خود را به زودی در ابوظبی افتتاح کند؛ رژیم صهیونیستی همچنین با ارسال نامه‌ای به اماراتی‌ها در روز 25 سپتامبر ابراز امیدواری کرده تا به زودی سفارت اسرائیل در ابوظبی را افتتاح نماید.

یک روز پیش از سفر تاریخی هیات مقامات بلند پایه اماراتی به فلسطین اشغالی پرواز شماره EY9607 به عنوان اولین پرواز تجاری از ابوظبی به مقصد تل آویو بر زمین نشست. پرواز مزبور صرفا حامل یک هیات گردشگری و مسافرتی اسرائیلی به مقصد ابوظبی بود. این پرواز دو روز پس از توافق تل آویو- ابوظبی به منظور ایجاد 28 پرواز مستقیم هفتگی بین امارات و اسرائیل صورت گرفت. طبق توافق مزبور 28 پرواز هفتگی رفت و برگشت بین اسرائیل و دوبی با ناوگان‌های اسرائیلی و 28 پرواز مشابه با ناوگان‌های اماراتی انجام می‌شود. همچنین 28 پرواز هفتگی رفت و برگشت بین اسرائیل و ابوظبی با ناوگان اسرائیلی و 28 پرواز دیگر به همین صورت با ناوگان‌های اماراتی صورت خواهد گرفت. این توافق منجر به برقراری 10 پرواز باری مستقیم در هفته می‌شود؛ درحالی که پروازهای چارتر از ابوظبی به فرودگاه رامون رژیم صهیونیستی در نزدیکی ایلات نامحدود خواهد بود. شرکت‌های هواپیمایی اسرایر، آرکیا و ال عال از طرف رژیم صهیونیستی و شرکت‌های اماراتی الاتحاد، فلای دوبی، امارات و ویزایر از انجام پروازهای مستقیم بین تل آویو و امارت‌های ابوظبی و دوبی استقبال کرده‌اند. قرار بود پرواز‌های مستقیم بین امارات و اسرائیل طی هفته‌های آتی برقرار شود اما یک مقام اسرائیلی روز سه شنبه گذشته اعلام کرد که پروازهای مستقیم به علت همه گیری ویروس کرونا تا ماه ژانویه به تعویق افتاده است. همزمان شرکت هواپیمایی الاتحاد نیز اخیرا در ابتکاری از نسخه عبری زبان تارنمای خود رونمایی نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟