انتقال نفت امارات به اروپا از طریق خط لوله ایلات- عسقلان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
به گفته مدیران یک شرکت صهیونیستی، خط لوله متصل کننده بندر ایلات در دریای سرخ به شهر بندری عسقلان در حاشیه مدیترانه، پلی را برای انتقال سوخت‌های فسیلی از امارات به اروپا به صورت مستقیم ایجاد خواهد کرد.

این اقدام یکی از بزرگترین و راهبردی ترین همکاری‌های تل آویو و امارات از زمان امضای ایجاد روابط دیپلماتیک بین طرفین به حساب می‌آید. گفته می‌شود که ارزش این توافق 700 تا 800 میلیون دلار است و تدارکات آن از ابتدای سال 2021 آغاز می‌شود. تفاهم نامه امضا شده میان شرکت دولتی (رژیم صهیونیستی) خط لوله اروپا- آسیا با نام سابق شرکت خط لوله ایلات- عسقلان و یک شرکت به نام به پل سرزمینی مد- رد (مدیترانه- دریای سرخ) همکاری مهم و راهبردی را میان اماراتی‌ها و رژیم صهیونیستی را ایجاد کرده است. این تفاهم نامه درست چند روز پیش از اولین سفر رسمی هیات اماراتی به فلسطین اشغالی در روز سه شنبه گذشته، با حضور استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی و اماراتی در ابوظبی به امضا رسید.

شرکت خط لوله آسیا- اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این همکاری خبر بزرگی برای بازار جهانی انرژی است زیرا کوتاه ترین، اقتصادی ترین و کارآمدترین مسیر را برای پالایشگاه‌ها و تولیدکنندگان نفت جهت انتقال نفت و تولیدات مرتبط از کشورهای عربی خلیج فارس به مراکز مصرفی در غرب به وجود می‌آورد و دسترسی مصرف کنندگان خاور دور به تولیدات نفتی در مناطق مدیترانه و دریای سیاه را فراهم می‌سازد. همزمان شرکت پل سرزمینی مد- رد از مذاکرات خود با بازیگران مهم منطقه‌ای در غرب و همچنین شرق برای امضای توافقنامه‌های خدماتی بلند مدت خبر داد و اعلام کرد که این تفاهم نامه احتمالا مقادیر انتقالی نفت و مشتقات آن را تا ده‌ها میلیون تن در سال افزایش می‌دهد. عرِز هالفون رئیس شرکت خط لوله آسیا- اروپا این توافق را برای بازار اسرائیل بسیار مهم و از نظر راهبردی و اقتصادی همراه با افزایش فرصت سرمایه گذاری‌های مشترک توصیف کرد.

مد- رد به صورت مشترک تحت مالکیت شرکت نفت و گاز پترومال (یکی از شرکت‌های تابعه «هولدینگ ملی» واقع در ابوظبی)، شرکت کارآفرینی ای‌اف (AF Entrepreneurship) رژیم صهیونیستی و شرکت بین المللی لابر لاین است. شرکت خط لوله آسیا- اروپا معروف به ایلات- عسقلان ابتدا در سال 1968 تاسیس شد تا نفت ایران را به فلسطین اشغالی انتقال دهد. سپس عملیات اجرایی را تا انقلاب اسلامی ایران ادامه داد. این شرکت در سال 2014 یکی از فاجعه ترین نشتی‌های نفت را در تاریخ رژیم صهیونیستی به ثبت رساند؛ بر اثر ترکیدگی لوله نفت، 5 میلیون لیتر نفت به ارزش 281 میلیون شکل (83 میلیون دلار) در منطقه عربه نشت کرد.

توافق صورت گرفته برای انتقال فراورده‌های نفتی امارات به اروپا با انتقاد مدیر یک انجمن محیط زیستی در فلسطین اشغالی مواجه شده که توافق را خطری مهلک برای خلیج ایلات، صخره‌های مرجانی و بخش گردشگری این شهر عنوان نموده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟