آمار مبتلایان به ویروس کرونا در سرزمین های اشغالی (هفته سوم ژوئیه 2020)

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در هفته گذشته کرونا همچنان به سیر صعودی مبتلایان خویش در میان ساکنین رژیم صهیونیستی ادامه داد؛ بطوری که بنابر آمار اعلان شده از سوی وزارت بهداشت و درمان رژیم صهیونیستی تا روز جمعه 24 ژوئیه 2021، مجموعا 57.972 نفر از ساکنین فلسطین اشغالی به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این میان 442 نفر جان خود را از دست داده اند و وضعیت 301 نیز وخیم گزارش شده است.

همزمان آمار مبتلایان به کرونا در ارتش رژیم صهیونیستی نیز افزایشی چشمگیر را شاهد بوده است. بنابر اعلان رادیو گالاتص (رادیو ارتش رژیم) در مجموع 922 سرباز به ویروس کرونا مبتلا و 7480 نفر از

سربازان نیز در قرنطینه به سر می برند. همچنین در میان پرسنل خدماتی ارتش نیز نتایج آزمایش 540 نفر مثبت اعلام شده است و 9874 نفر نیز در قرنطینه نگهداری می شوند. اما دامنه شیوع کرونا در برخی مناطق و شهرها با سرعت چشمگیری در حال گسترش است.

تنها در شهر اورشلیم 10 درصد از تست های اخذ شده کرونا در هفته گذشته مثبت اعلام شده است که این رقم نزدیک به 2 برابر میانگین نرخ 6 درصدی ابتلاء به این ویروس در سراسر مناطق اشغالی است. همچنین روند ابتلا به کرونا در مناطق عرب نشین اورشلیم نیز با 2 برابر افزایش به 1500 تست مثبت در طول هفته گذشته انجامید.

در همین راستا تصویب قانون موسوم به قانون «سزار کرونا» در روز پنج شنبه 24 جولای 2020 در حالی به عنوان مهم ترین رخداد کرونایی هفته گذشته، با رای مثبت 48  نماینده کنست به تصویب رسید که آمارها از کاهش قابل توجه اقبال عمومی از سیاست های کابینه نتانیاهو در مهار بیماری کرونا حکایت دارند. آمارهای حاصله از  نظرسنجی شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی بیانگر آن است که 46 درصد مخاطبین عملکرد نخست وزیر در مواجهه با بحران کرونا را ضعیف ارزیابی کرده اند. در این بین نکته قابل تامل آنکه 53 درصد از پاسخ دهندگان به پرسش فوق را افراد حامی احزاب راستگرا، یعنی جناح همسو با نتانیاهو تشکیل می دهند.

 با این حال 34 درصد از مخاطبین نظرسنجی مزبور در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بهترین گزینه در مواجهه با بحران اقتصادی ناشی از کرونا را چه کسی می دانند؟ همچنان از نتانیاهو به گزینه نخست حمایت به عمل می آورند و چهره هایی چون یائیر لاپید، رهبر حزب یش عتید و اپوزیسیون کنست، نفتالی بنت، رهبر حزب یمیناه و بنی گانتز، رهبر حزب آبی و سفید و کفیل نخست وزیری به ترتیب با کسب 15، 14 و 10 درصد آراء در جایگاه های بعدی جای دارند.

جزئیات اعلان شده از مفاد قانون سزار کرونا در عمل بیانگر آن است که کابینه رژیم صهیونیستی تا تاریخ 30 ژوئن 2021 قادر خواهد بود تا با هدف حفاظت از سلامت عمومی،  اعلام وضعیت فوق العاده نماید. بر همین اساس دولت می تواند پس از اتمام دوره مزبور بنا به ضرورت های تعریف شده، وضعیت اضطراری را در هر 60 روز تمدید نماید. البته کنست قادر خواهد بود تا بنا به ضرورت، وضعیت اضطراری برقرار شده توسط کابینه را لغو نماید. قانون کرونا همچنین اشعار می دارد که اعمال محدودیت ها بر فعالیت مشاغل و اصناف نبایست از 28 روز فراتر رود. همچنین بر طبق مفاد مندرج در این قانون، انجام 

اعتراضات عمومی توسط معترضین با حفظ محدودیت های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی بلامانع می باشد.

تصویب قانون کرونا، از همان نخستین ساعات خود با اعتراضات گسترده ای در میان رهبران سیاسی و اقشار مختلف اجتماع همراه بود. نفتالی بنت رهبر حزب یمیناه بلافاصله پس از تصویب قانون فوق مدعی شد که آمارها از کاهش چشمگیر مبتلایان به این ویروس در روزهای آتی حکایت دارند و بنابراین اعطای اختیارات ویژه به کابینه و همزمان اعمال محدودیت های اجتماعی نسبت به مشاغل گوناگون اجتماعی در چشم انداز پیش رو ضرورتی ندارد. همزمان با انتقادات بنت برخی از اصناف و اتحادیه های کارگری نیز اعتراضات خود را بر ضد سیاست های کابینه نتانیاهو در مواجهه با بیماری کرونا آغاز نمودند. در این میان انجمن ملی پرستاران رژیم صهیونیستی که در اعتراض به کمبود امکانات پزشکی و نیروی انسانی متخصص از روز دوشنبه دست به اعتصاب زده بود، در صف نخست اعتراضات خیابانی حاضر شد. بنابر اعلان روزنامه العربی اعتصاب پرستاران پس از آن آغاز شد که مذاکرات نمایندگان انجمن ملی پرستاران با نمایندگان وزارت اقتصاد رژیم با هدف اخذ مجوز افزایش 1600 نیروی پرستار جدید به کادر پزشکی مراکز درمانی تا پایان سال 2021 به بن بست انجامید. آمارها حاکی از آن اند که تا روز پنج شنبه 813 نفر از پرستاران به دلیل ظهور علائم ابتلا به ویروس کرونا در قرنطینه به سر می برند. 

اما با اعلان جزئیات بیشتر از بندهای گوناگون قانون سزار کرونا از جمله ممنوعیت فعالیت مشاغلی چون فروشگاه ها، آرایشگاه ها، مراکز تجاری، کتابخانه ها و باشگاه های ورزشی از ساعت 5 بعد از ظهر شنبه 25 جولای، روند اعتراضات از روز پنج شنبه شدت بیشتری به خود گرفت؛ به طوری که در جریان اعتراضات خیابانی در مقابل ساختمان کنست 35 نفر از معترضین توسط پلیس بازداشت شدند. همچنین 4نفر از راهپیمایان نیز در جریان آشوب های خیابانی در پارک پاریس در نزدیکی محل اقامتگاه بنیامین نتانیاهو بازداشت شدند. تا ساعات پایانی روز جمعه گسترش روند اعتراضات نسبت به تصمیمات اتخاذ شده سبب شد تا نتانیاهو در عقب نشینی آشکار از مواضع پیشین خویش با ادامه فعالیت مشاغلی چون رستوران ها، فروشگاه های تامین مواد غذایی و حتی استخرها و سواحل تفریحی موافقت نماید و همزمان از خواسته های پرستاران معترض نیز حمایت به عمل آورد. کابینه رژیم صهیونیستی همچنین در واکنش به اعتراضات والدین دانش آموزان نیز اعلان داشت که فعالیت کلیه مدارس و مراکز آموزشی تا اطلاع بعدی تعطیل می باشد.

هم راستا با روند اجرایی شدن قانون کرونا در رژیم صهیونیستی، پس از یک کشمکش پر حاشیه بر سر تعیین مدیر پروژه ویروس کرونا در رژیم صهیونیستی، سرانجام اعلان شد که با توافق بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز، پروفسور «رونی گم زو» به عنوان مدیر پرونده کرونا انتخاب شده است.

گم زو که اصالتی ایرانی نیز دارد؛ در زمره برجسته ترین متخصصین درمان سرطان در رژیم صهیونیستی به شمار می رود که از این پس مسئولیت سیاست گذاری های کلان رژیم در مبارزه با ویروس کرونا را عهده دار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟