رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در روزهای اخیر شاهد انتشار پیش‌نویس «پلتفورم انتخاباتی» حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 بودیم. این پلتفورم هرچند هنوز نهایی نشده اما نکات بسیار مهمی را درباره مناقشه «فلسطین و رژیم صهیونیستی» مطرح می‌کند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم:

«دموکرات‌ها  اعتقاد دارند وجود یک اسرائیل قدرتمند، امن و دموکراتیک برای منافع ایالات متحده حیاتی است. تعهد ما به امنیت اسرائیل، کیفیت نظامی آن و حق تل‌آویو برای دفاع از خود و یادداشت تفاهم 2016 خلل ناپذیر است.»

«دموکرات‌ها همچنین ارزش حیات تک تک اسرائیلی‌ها و فلسطینیان را به رسمیت می‌شناسند. به همین دلیل است که ما می‌خواهیم برای ختم منازعه‌ای که دردهای فراوانی در پی آورده اقدام کنیم. ما از راهکار مألوف دو-دولتی بدین معنی حمایت می‌کنیم که از یکسو آینده اسرائیل را به عنوان یک دولت یهودی و دموکراتیک با مرزهایی به رسمیت شناخته شده و از سوی دیگر حق فلسطینیان برای داشتن یک زندگی آزاد و امن درون دولت استوار فلسطینی را تضمین کند.»

«دموکرات‌ها با هرگونه اقدام یک جانبه از سوی هر دو طرف که چشم‌انداز تشکیل دو دولت را به مخاطره بیفکند (از جمله الحاق کرانه باختری به اسرائیل) و به تقابل با وحشت آفرینی و ترور بینجامد، مخالف هستند. ما با گسترش شهرک‌های اسرائیلی مخالفیم. ما معتقدیم وضعیت نهایی اورشلیم باید از طریق مذاکره تعیین شود و این شهر باید به عنوان پایتخت یکپارچه اسرائیل به روی اهالی همه مذاهب باز باشد. دموکرات‌ها هم چنین مناسبات دیپلماتیک فلسطین و آمریکا را احیا خواهند کرد و به کمک‌های حیاتی به مردم فلسطین در کرانه باختری و غزه (براساس قوانین آمریکا) ادامه خواهند داد. ما با هرگونه تلاش غیرمنصفانه با هدف مشروعیت زدایی از اسرائیل از جمله توسط سازمان ملل و نیز از طریق جنبش‌هایی مانند بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل در عین تلاش برای حفاظت از حقوق معطوف به آزادی بیان شهروندانمان طبق قانون اساسی مخالفیم.»

همانطور که در سه پاراگراف فوق نیز به روشنی اشاره شده دموکرات‌ها در این پلتفورم ضمن تداوم بخشیدن به اصل حمایت از رژیم صهیونیستی عمدتاً همان سیاست دولت «باراک اوباما» در قبال تل‌آویو را دنبال می‌کنند. حمایت از «راهکار دو دولتی»، مخالفت با شهرک‌سازی‌های غیرقانونی، کمک مالی و حفظ ارتباط دیپلماتیک با تشکیلات خودگردان و چشم‌انداز تشکیل فلسطین مستقل از جمله مولفه‌های اصلی سیاست کابینه قبلی واشنگتن در قبال مناقشه بزرگ خاورمیانه بوده است. تنها تفاوت قابل توجه و بزرگی که در این سند نسبت به موضع سابق دموکرات‌ها مطرح شده و می‌توان از آن به یک «چرخش اساسی» یاد کرد، اشاره به تعلق قدس (به زعم سند اورشلیم) به صورت یکپارچه به رژیم صهیونیستی و حذف شدن تقسیم این شهر به شرقی و غربی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و دولت مستقل فلسطینی طبق توافق اسلو است. در واقع دموکرات‌ها در این زمینه مسیری را پیموده‌اند که دولت ترامپ رفته و این امر می‌تواند در چشم‌انداز همکاری آنان با تشکیلات خودگردان نیز موانعی ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟