اظهارات وزیر خارجه اردن در رابطه با راهکار تک دولتی در منازعه فلسطین و رژیم صهیونیستی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اظهار نظر «عمر الرزاز»، نخست وزیر اردن درباره پذیرفتن «راهکار یک کشوری» برای حل مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز در هفته گذشته با واکنش های گسترده در رسانه های منطقه همراه بود. رزاز در گفت‌وگو با روزنامه مشهور بریتانیایی گاردین گفت:

در شرایط متوقف شدن تلاش ها برای تشکیل دو حکومت فلسطین و اسرائیل، ممکن است اردن از تشکیل حکومت مشترک فلسطین-اسرائیل به شرط حقوق مساوی برای همه حمایت کند. او افزود: «اردن دید مثبتی به این گام دارد به شرط اینکه حکومتی که قرار است تشکیل شود دموکرات باشد و دو ملت از حقوق مساوی برخوردار باشند.» این درحالیست که اردن یکی از ضامنان راهکار دو دولتی و اصلی‌ترین هواداران آرمان فلسطین است و طرح چنین اظهاراتی از زبان مقام اجرایی اول این کشور به معنای یک تحول گفتمانی است.

الرزاز در بخشی دیگر از مصاحبه خود افزود: «هیچ کس در اسرائیل از این موضوع صحبت نمی کند و ما نمی توانیم آنچه آن ها انجام می دهند را زیبا نشان دهیم، چه کسی از تشکیل یک حکومت صحبت می کند؟ در حالی که آن ها به معنای واقعی کلمه از «آپارتاید» صحبت می کنند. بله از ما خواستند به سوی تشکیل دو حکومت برویم اما این امر اجرا نشد از این رو برای ایجاد یک حکومت مشترک اقدام خواهیم کرد.»

چند ساعت پس از طرح این اظهارات برخی از نمایندگان هم‌حزبی الرزاز خواستار برکناری وی از نخست وزیری شدند. «عبدالله دوم» پادشاه اردن در ماه‌های اخیر هموار بر لزوم بازگشت به راهکار دو دولتی و حقوق فلسطینیان تأکید داشته و حتی اقدام احتمالی تل‌آویو به منظور الحاق کرانه باختری را محرک  بروز درگیری میان عمان و تل‌آویو قلمداد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟