تداوم اختلافات داخلی کابینه وحدت ملی رژیم صهیونیستی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در روزهای اخیر شاهد اوج‌گیری اختلافات میان شرکای کابینه ائتلافی رژیم بوده ایم. اختلافات تا جایی پیش رفت که هر دو حزب در یک رأی‌گیری، برخلاف توافق از پیش تعیین شده بین خود، رأی دادند و در نتیجه این روند، چشم‌انداز یک انتخابات زودهنگام دیگر در رژیم رفته رفته تقویت شد. با این وجود نظرسنجی‌های بعدی و نیز مخالفت مقامات مختلف نشان داد در شرایط کنونی احتمالاً انتخابات جدید نمی‌تواند مشکلات سیاسی رژیم را حل و فصل نماید.

به رغم اختلافات فوق، موضوع بودجه همچنان در صدر اختلافات طرفین قرار دارد؛ هنوز دو حزب بر سر نحوه تصمیم گیری برای بودجه آینده به توافق دست نیافته اند و نتانیاهو قویاً خواهان جدا کردن بودجه ماه‌های باقی مانده از سال 2020 از سال آینده میلادی است. او در اظهار نظر جدیدی اعلام کرده که از این خواسته خود کوتاه نخواهد آمد. در هفته گذشته پایگاه «تایمز اسرائیل» با انتشار خبری مدعی شد با توجه به وضعیت ضعیف حزب آبی و سفید در نظرسنجی‌ها، برخی از اعضای این حزب به «بنی گانتز»، رهبر آبی و سفید توصیه کرده اند با نتانیاهو بر سر تصویب بودجه یکساله (عملاً چند ماهه) به توافق برسد.

در همین راستا «اسرائیل کاتص»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه دو رادیویی رژیم تصریح کرده «در حال حاضر دولت اسرائیل به یک بودجه جدید نیازمند است و من تا روز یکشنبه آن را تقدیم نخست وزیر خواهم کرد.» کاتص همچنین تأکید کرده که لایحه بودجه «پایه سوم» ثبات رژیم در برابر بحران کروناویروس خواهد بود. این درحالی است که کاتص روز شنبه اول ماه آگوست (11 مرداد) با خلف وعده اعلام کرد تا روز یکشنبه پیش‌نویس لایحه بودجه را تحویل نخواهد داد و نخست وزیر در این باره در روزهای آینده تصمیم خواهد گرفت.

 با این وجود به نظر می‌رسد هنوز اختلافات میان دو حزب بر سر نحوه تخصیص بودجه در سطوح عالی جریان دارد. «گابی اشکنازی»، وزیر امور خارجه از حزب آبی و سفید، جمعه گذشته توئیت کرد: «شهروندان اسرائیل نیاز به اطمینان و ثبات دارند، نه یک بودجه برای تعطیلات. تنها لایحه بودجه ای که سال 2021 را پوشش دهد اقتصاد را به سوی شبکه ایمنی برای عموم رهنمون خواهد ساخت.» در همین راستا «یزهر شای»، وزیر علوم و تکنولوژی رژیم نیز در گفت‌وگو با روزنامه معاریو ضمن تأکید بر اینکه «هرکس به برگزاری انتخابات جدید تهدید کند در واقع مردم اسرائیل را تهدید کرده» تصویب بودجه یکساله را بی ارتباط با نیاز رژیم به ثبات دانسته است. از سوی دیگر «یعکو لیتزمن»، وزیر مسکن نیز در دیدار با یکی از اعضای ارشد حزب آبی و سفید اعلام کرد: «اگر این بازی میان شما ادامه یابد ما سر از انتخابات در خواهیم آورد.» همچنین تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از «امیر اوهانا»، وزیر امنیت داخلی رژیم اعلام کرده مخالفت حزب آبی و سفید با بودجه یکساله ناشی از عدم اعتماد به نخست وزیر و تردید داشتن نسبت به این موضوع است که او بخواهد زودتر از موعد انتخابات برگزار کند. او ادامه داده: «لیکود به تعهدات خود پایبند است. حزب آبی و سفید باید به ما اعتماد کند، در غیر این صورت نمی توانیم به همکاری خود ادامه دهیم.»

به نظر می‌رسد میزان اصرار نتانیاهو و حزب لیکود بر تصویب بودجه یکساله در هفته‌های اخیر تغییری نکرده اما میزان مخالفت‌ها با آن در حال کمتر شدن است و این روند احتمالاً نویدبخش به کرسی نشستن خواسته نتانیاهو خواهد بود. روزنامه جروزالم پست به نقل از یک منبع نزدیک به گانتز اعلام کرده شاید

حزب آبی و سفید برای پایان دادن به بن بست فعلی با لیکود در این زمینه توافق کند. درصورتی که «بن بست بودجه» تا پایان ماه جاری میلادی حل وفصل نشود 3 گزینه پیش روی رژیم صهیونیستی خواهد بود.

گزینه اول اینکه طبق قانون هر کابینه 100 روز از هنگام به قدرت رسیدن برای تصویب بودجه مهلت دارد و در صورتی که موفق به این مهم نشود انتخابات زودهنگام خود به خود در دستورکار قرار خواهد گرفت؛

گزینه دوم آنست که کنست موعد مقرر شده در نص قانون را برای مدتی تمدید نماید تا از تکرار انتخابات جلوگیری شود؛

سومین گزینه که «میری رگو»، وزیر حمل و نقل از حزب لیکود برای ترساندن گانتز از آن سخن به میان آورده به قدرت رسیدن یک «کابینه آلترناتیو» است. رگو در برنامه مطبوعات کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «اگر گانتز بخواهد ما را به سوی انتخابات جدیدی سوق دهد، ابتکاراتی در کنست برای تشکیل یک حکومت جایگزین در جریان است. او باید از خواب بیدار شود و بفهمد که اگر ما را به سمت رأی گیری دیگری بکشاند شاید چنین درخواستی مطرح شود. پس اگر او انتخابات جدید را نمی خواهد می بایست با تصویب بودجه یکساله موافقت نماید.» البته رگو به وضوح مقصود خویش از گزینه کابینه جایگزین را روشن نساخته و نمی‌دانیم منظور او تشکیل کابینه ای به ریاست رهبر اپوزیسیون است یا با محوریت حزب لیکود و صرفاً تغییر شرکای ائتلافی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟