تداوم اعتراضات بر ضد نتانیاهو در هفته نخست ماه اوت

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

 با آغاز ماه اوت اعتراضات علیه نتانیاهو و عملکرد کابینه ائتلافی در قبال کروناویروس همچنان در حال تشدید است. در هفته گذشته احزاب اپوزیسیون تلاش کردند تا به معترضان نزدیک‌تر شوند و بر اقدامات آنان تأثیر بیشتری گذارند. برای نمونه «یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون با حضور در میان معترضان خواستار شنیده شدن صدای آنان و برخورد مسالمت آمیز مقامات با آنان شد. همچنین حزب متبوع وی تلاش کرد تا با سازماندهی طرفداران خود، معترضان را به اقدامات نمادینی وادارد. یکی از ابتکارات آنان نصب پرچم‌های سیاه به روی پل‌‌های شهر بیت المقدس بوده است.

در هفته گذشته همچنین اپوزیسیون موفق به احضار نخست وزیر به کنست برای ادای توضیحات درباره اعتراضات شد. حزب چپ‌گرای «مرتص» موفق به جمع‌آوری 40 امضای لازم برای احضار نخست وزیر شد تا نتانیاهو را به دلیل «شکست شوکه کننده کابینه در مدیریت بحران کرونا» به کنست فرا بخواند. نتانیاهو در این جلسه همچون سال 2011 اعتراضات را به جناح چپ نسبت داد و گفت سازمان‌های دست چپی اعتراضات را مدیریت می‌کنند. بی بی همچنین کلیه انتقادات از کابینه خود را «ادعاهایی بی‌پایه و اساس» دانست و با حمله به «لاپید» او را فاقد «سواد و علم لازم برای نخست وزیری» خواند. در ادامه جلسه به تشنج کشیده شد و 5 نماینده کنست از پلنوم اخراج شدند.

با توجه به استمرار اعتراضات و تخمین مشارکت 10 هزار تن در راهپیمایی اخیر در اطراف محل اقامت نخست وزیر در قدس و نیز 30 هزار تن در سراسر سرزمین‌های اشغالی به نظر می‌رسد در روزهای آتی نیز 

با توجه به استمرار اعتراضات و تخمین مشارکت 10 هزار تن در راهپیمایی اخیر در اطراف محل اقامت نخست وزیر در قدس و نیز 30 هزار تن در سراسر سرزمین‌های اشغالی به نظر می‌رسد در روزهای آتی نیز همچنان شاهد جنگ لفظی اپوزیسیون با کابینه نتانیاهو خواهیم بود. در این میان افزایش اختلافات ائتلاف «یامیناه» با نتانیاهو موضوع مهمی است که اگر ادامه یابد می‌تواند منجر به همکاری ایجابی این ائتلاف با اپوزیسیون علیه بی بی گردیده و گام در مسیر «لیبرمن» گذاشته و تبدیل به «اسرائیل خانه مای» جدید شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟