تشدید اختلافات درون کابینه وحدت ملی بر سر موضوع بودجه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

تداوم اختلافات میان دو جناح اصلی کابینه وحدت ملی (یعنی احزاب آبی و سفید و لیکود) بر سر موضوع لایحه بودجه از جمله مهم ترین موضوعات در پرونده تحولات داخلی رژیم صهیونیستی در هفته گذشته بود. در طول روزهای گذشته با انتشار اخباری مبنی بر توصیه برخی مشاوران «بنی گانتز» به وی به منظور کنار آمدن با درخواست نتانیاهو برای تصویب دو لایحه بودجه مجزا این تصور تقویت شده بود که رهبر حزب آبی و سفید به زودی از مواضع خود عقب نشینی خواهد کرد؛ اما در عمل شاهد بودیم که وی بار دیگر بر مواضع خود پافشاری کرد و نتانیاهو را به پایبندی به توافق دو حزب فراخواند.

 از سوی دیگر انتشار اخباری مبنی بر تحرکات جدید نتانیاهو با هدف تاسیس حزبی جدید از سیاستمداران راست‌ میانه به منظور تشکیل کابینه جایگزین و همچنین عدم برگزاری هیچ نشستی در کابینه در روزهای 8 و 9 اوت، نشان از آن دارد که احتمال حرکت رژیم به سوی چهارمین انتخابات سراسری خود در کمتر از 20 ماه افزایش یافته است.

گانتز اعلام کرده در صورتی که نتانیاهو بر مواضع خود پافشاری کند و به توافق دو حزب پایبند نماند، وی ابتکار لایحه‌ای را در کنست برعهده خواهد گرفت که نتانیاهو را تا زمان صدور حکم نهایی دادستان کل از نخست وزیری بازمی‌دارد.

اگرچه با ورود احزاب «آبی و سفید»، «کارگر» و «گشر» به کابینه ائتلافی، مجموعه‌ای که پیش از تشکیل کابینه با 61 کرسی علیه نتانیاهو شکل گرفته بود از میان رفت، اما به نظر می‌رسد ضدیت با نتانیاهو هنوز در میان احزاب اپوزیسیون از جمله «یش عتید – تلم»، «اسرائیل خانه ما» و حتی «فهرست مشترک عربی» آنقدر قدرتمند است که باوجود خیانت گانتز به جبهه مخالفین نتانیاهو و همکاری با او در کابینه ائتلافی، در صورت چرخش مجدد گانتز علیه بی بی، احتمال همکاری مجدد این احزاب با یکدیگر در جبهه ای واحد علیه نتانیاهو دور از ذهن نیست.

اگرچه احتمال برگزاری انتخابات نسبت به هفته گذشته بیشتر شده، اما هنوز نمی‌توان حرکت به این سمت را قطعی تصور کرد. در چنین شرایطی رژیم با 5 سناریوی محتمل روبه‌روست؛

  • نخست عدم حل اختلاف میان آبی و سفید و لیکود و قطعی شدن برگزاری انتخابات؛
  • دومین سناریوی محتمل تمدید مهلت زمانی لازم برای تصویب بودجه است. در این صورت خطر برگزاری انتخابات منتفی نشده، بلکه به تعویق می‌افتد؛
  • سناریوی سوم احتمال به قدرت رسیدن یک کابینه جایگزین بدون حزب آبی و سفید است. در حال حاضر جناح سنتی هوادار بی بی (متشکل از احزاب لیکود، یامیناه، شاص و یهودیت متحد توراه) روی هم‌رفته 58 کرسی کنست را در اختیار دارند و در صورتی که بتوانند حمایت تنها 3 نماینده دیگر را جلب نمایند، می‌توانند بدون حضور حزب آبی و سفید و سایر احزاب اپوزیسیون یک کابینه جایگزین راست‌گرا را تشکیل دهند. اصلی‌ترین کاندیداهای این سناریو «اورلی لوی آوکاصیص»، وزیر فعلی تقویت و توسعه جماعات کابینه وحدت ملی و نمایندگان حزب «درخ ارتص» (یعنی یوسی هاعوزر و زوی هندل) هستند. با این وجود در روزهای گذشته یوسی هاعوزر که در کابینه وحدت ملی به وزارت ارتباطات رسیده اعلام کرده که در هیچ کابینه‌ای بدون حضور حزب آبی و سفید مشارکت نخواهد کرد.
  • چهارمین سناریوی محتمل عقب‌نشینی بنی گانتز از مواضع خود و پذیرفتن گزینه نتانیاهو مبنی بر تصویب دو بودجه مستقل برای سال‌های 2020 و 2021 است. تقویت احتمال گزینه چهارم از آن رو حائز اهمیت است که براساس نظرسنجی های اخیر به نظر می رسد حزب آبی و سفید که پس از انشعاب «درخ ارتض»، در حال حاضر تنها 14 کرسی کنست را در اختیار دارد، ممکن است با کاهش اقبال عمومی در انتخابات آتی، تنها موفق به کسب 12 کرسی کنست آینده گردد. همین امر گمانه زنی ها درباره عقب‌نشینی احتمالی گانتز در برابر بی بی را تقویت کرده است.
  • پنجمین سناریو که البته احتمال کمتری برای وقوع آن وجود دارد، عبارت از کابینه جایگزین بدون مشارکت حزب لیکود است. راهبرد اخیر در صورتی که از یکسو همکاری ایجابی میان بخش‌های مختلف اپوزیسیون یکبار دیگر به سطح پیش از تشکیل کابینه ائتلافی برسد و از سوی دیگر همه بخش‌های اپوزیسیون یکپارچه با گونه‌ای از همکاری با نمایندگان عرب کنار بیایند قابل طرح خواهد بود که البته تحقق آن قدری بعید به نظر می رسد. البته اختلاف نظر احزاب مذهبی با نتانیاهو بر سر انتخابات جدید نیز می‌تواند آنها در صورت گرفتن امتیازاتی به همکاری با گانتز و جدایی از نتانیاهو ترغیب نماید که در این صورت تشکیل کابینه اپوزیسیون تسهیل خواهد شد. البته شکاف میان احزاب مذهبی‌ و سکولار خود یکی از مهم ترین موانع بر سر راه تحقق این سناریو قلمداد می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟