حل و فصل نسبی پرونده قانون بودجه با عقب‌نشینی نتانیاهو

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

پس از اینکه هفته گذشته شاهد اوج‌گیری اختلافات میان دو حزب آبی و سفید و لیکود و احتمال برگزاری انتخابات جدید و یا تغییر کادر کابینه بودیم؛ در روزهای اخیر خبرهای جدیدی از توافق قریب الوقوع «بنی گانتز»، وزیر دفاع و «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر منتشر شد. در اوایل هفته گذشته، نتانیاهو در گفت‌وگو با بخش خبری شبکه 20 تلویزیون این رژیم اعلام داشت در صورتی که توافق میان دو حزب اصلاح نشود، نمی‌توان به همکاری میان آنها خوش بین بود. این برای نخستین بار بود که بی بی رسماً خواستار بازنگری در توافق میان دو حزب لیکود و آبی و سفید می‌شد. نتانیاهو همچنین در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا گانتز همانطور که در توافق تصریح کرده نخست وزیر خواهد شد یا نه؟ گفت: «این مهم به خود او بستگی دارد. اگر او به رهبری کردن جناحی که حکومتی درون حکومت و حکومتی در مقابل حکومت است و درباره همه مسائل با ما بحث می کند و همه چیز را به تعویق می اندازد، خاتمه دهد، نخست وزیر خواهد شد. اگر نه همه چیز به خاطر  اقدامات آنها از هم می پاشد.»

اگرچه به‌نظر می‌رسید این اظهارات اختلافات را بیش از پیش میان دو طرف شعله‌ور سازد، اما برخلاف انتظارات و در حالیکه گانتز برای عمل جراحی ستون فقرات خود هنوز در بیمارستان بستری بود، شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی از توافق اصولی میان گانتز و نتانیاهو بر سر یک بودجه دوساله برای سال‌های 2020 و 2021 خبر داد. بدین ترتیب اگرچه هنوز جزئیات این توافق میان دو طرف نهایی نشده، اما به نظر می‌رسد جدی‌ترین چالشی که موجودیت کابینه اضطرار ملی را به مخاطره انداخته بود و می‌رفت رژیم صهیونیستی را به سوی چهارمین انتخابات متوالی خود در کمتر از 20 ماه سوق دهد، با پیروزی بنی گانتز در حال به انجام رسیدن است.

چنانچه این توافق میان دو طرف تا 25 اوت از تصویب کنست نگذرد تنها یا باید مهلت تحویل قانون بودجه تمدید شود و یا انتخابات سراسری مجددی در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود. تصویب قانون بودجه البته دو تالی مهم نیز در پی دارد که توجه بدان‌ها بسیار مهم است؛ اولاً با فرض تصویب قانون بودجه نیز هنوز نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم که ائتلاف دو حزب تا پایان دوره رسمی چهارساله در سال 2024 ادامه یابد یا اینکه فروپاشی کابینه صرفاً چند ماه به تعویق بیفتد. چه‌اینکه احتمالاً بی بی همچنان در به‌دست آوردن حق تعیین مقامات ارشد، انحلال کمیسیون حرفه‌ای و نیز حق تعیین وکیل دولت و فرمانده پلیس پیشرفتی حاصل نکرده و در ماه‌های آتی این مطالبات را دیگر بار مطرح خواهد کرد. دیگر مطالبه‌ای که برای نتانیاهو از اهمیت بالایی برخورددار است، موضوع مصونیت قضایی است که ممکن است پیش از پایان عمر کابینه اضطراری 6 ماهه برایش ضروری شود. زیرا اگر دادستان کل علیه نتانیاهو حکم صادر کند، او دیگر نمی‌تواند مأمور تشکیل کابینه جدید باشد. شبکه 12 گزارش داده که حزب آبی و سفید در صورتی که مداخله حقوقی مانع تداوم اجرای توافق کابینه وحدت ملی شود، به نتانیاهو اجازه خواهد داد تا کنست را منحل کند و به سوی انتخابات مجدد در سرزمین‌های اشغالی حرکت نماید.

دومین نکته‌ای که توافق میان گانتز و بی بی لزوم آن را گریز ناپذیر می‌‎سازد، به تعویق افتادن الحاق کرانه باختری دست‌کم برای 18 ماه آتی است؛ زیرا به طور مشخص در صورتی که قرار بر اجرای الحاق باشد، در قانون بودجه می بایست ردیفی برای هزینه های این امر لحاظ شود. اما در شرایط کنونی که کابینه رژیم هنوز برداشت مشخصی از این هزینه‌ها ندارد و آن را کارشناسی نکرده، چنانچه الحاق برای 3 ماه باقی مانده از سال جاری میلادی و سال 2021 هنوز روی میز باشد، امکان توافق بر سر بودجه در کوتاه مدت وجود نخواهد داشت و کابینه احتمالاً راهی جز تمدید مهلت قانونی تصویب بودجه ندارد. اما توافق اعلام شده میان سران دو حزب چنین برداشتی را متبادر نمی‌سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟