بازتاب انتخاب کامالا هریس به عنوان معاون اول جو بایدن در سرزمین های اشغالی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

سرانجام سناتور سیاهپوست «کامالا هریس»، از سوی جوزف بایدن، نامزد حزب دموکرات به عنوان جفت انتخاباتی و معاون اول انتخاب شد. اهمیت این انتخاب بجز اینکه هریس در صورت پیروزی بایدن، نخستین معاون زن و نیاز سیاه‌پوست تاریخ آمریکا خواهد بود، به مواضع وی در قبال رژیم صهیونیستی باز می‌گردد. هریس گرچه از طرفداران توافق هسته‌ای با ایران بوده، اما به مانند بایدن از هواداران سرسخت تل‌آویو به شمار می رود. حتی می‌توان گفت، بایدن نسبت به هریس انتقادات شدیدتری به رژیم صهیونیستی وارد کرده است. به گونه‌ای که کلیه رسانه‌های عبری زبان با اعلام وی به عنوان معاون بایدن نفسی به راحتی کشیدند و خوشحالی خود را از اینکه معاون بایدن نیز از طیف مترقی و چپ‌گراتر حزب انتخاب نشده، پنهان نکردند.

هریس از جمله های چهره هایی است که در روزهای پایانی دولت اوباما، عدم استفاده نماینده امریکا در سازمان ملل از حق وتوی این کشور در قطعنامه صادره پیرامون محکومیت شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی راغیر قابل قبول خواند و با آن مخالفت کرد. با این وجود به نظر می‌رسد زوج هریس و بایدن بتوانند در صورت پیروزی بر سر چارچوبی از راهکار دو کشوری در قبال صلح خاورمیانه همکاری کنند.

با این حال «روثی بتی»، تحلیلگر روزنامه جروزالم پست در تحلیلی می‌نویسد: «صهیونیست‌ها چندان هم نباید از انتخاب هریس خوشحال باشند، زیرا این جفت میانه‌رو به زودی تحت تأثیر جناح چپ رادیکال حزب که در حال اوج گیری است قرار می‌گیرند و ناچار از اجرای سیاست‌های این جناح می‌شوند. جناح میانه با هر دو طیف قطب‌نمای سیاسی کار می‌کند و به هر دو گروه امتیازات مهمی واگذار می‌کند، بنابراین باید منتظر ارتقای قدرت افرادی همچون «الکساندرا اوسکازیو کورتس»، «ایلهان عمر» و «رشیده طالب» نیز باشیم. در واقع بایدن و هریس رفته رفته تبدیل به اسب تروای ورود جناح چپ به دولت آمریکا خواهند شد و این حقیقت در تعارضی جدی با منافع تل‌آویو قرار دارد. از نتایج کوتاه مدت این پیروزی می بایس احیای راهکار دو کشوری و از پیامدهای بلند مدت آن نیز می توان به حرکت کشورهای جهان به سوی به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟