همگرایی جنبش حماس و فتح در سایه جریان اصلاحی تحت رهبری «محمد دحلان»

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 به نظر می‌رسد همگرایی میان جنبش فتح و حماس با رخوت در روابط جریان اصلاحی موجود در فتح به رهبری «محمد دحلان» با حماس همراه بوده است به طوری که دحلان نسبت به برگزاری نشست‌های علنی میان این دو جنبش ابراز خشم کرده است.

آنچه برای دحلان ناراحت‌کننده‌تر و خشم‌آورتر بوده به موافقت حماس برای شرکت در نشست رهبران فلسطینی در شهر رام‌الله به ریاست «محمود عباس» برای رایزنی درباره آخرین تحولات مساله فلسطین باز می گردد که در هجدهم ماه جاری برگزار شد، این اقدام به خشم بیشتر دحلان دامن زد که معتقد است حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی توجهی به رابطه با وی ندارند و تنها برای استفاده از اموال و نفوذ سیاسی‌اش به ویژه در امارات با وی رابطه دارند.

همگرایی

از زمان همگرایی میان حماس و فتح و برقراری تماس‌های مستقیم میان این دو، رخوت در مناسبات حماس با جریان اصلاحی دحلان نمایان شد. این در حالی است که روابط حماس با دحلان مثبت و حسنه توصیف می‌شود و عناصر جریان اصلاحی در نواز غزه از آزادی عمل سیاسی برخوردار هستند.

در این میان، همگرایی میان فتح و حماس در بهترین وضعیت خود قرار دارد به طوری که «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس چندین بار با محمود عباس تماس گرفته همچنین رهبران دو جنبش در داخل فلسطین یا در کشور خارجی با یکدیگر دیدارهایی داشته اند.

«حسین حمایل»، سخنگوی فتح در این باره تصریح کرده که چندین بار از حماس دعوت کرده‌ایم در نشست رهبران فلسطینی شرکت کنند همچنین دستوراتی از محمود عباس برای نزدیکی به حماس در سایه زورگویی امریکا دریافت کرده‌ایم چرا که مقامات امریکایی بارها عنوان کرده اند که دلیل اصلی عدم اجرای توافق صلح، چنددستگی مردم فلسطین است.

محمود عباس خواهان به حاشیه راندن دحلان است

در همین رابطه، حماس عملا به درخواست‌های محمود عباس پاسخ مثبت داده و اخیرا در نشست‌های رهبران فلسطینی برای مقابله با طرح الحاق اسرائیل شرکت کرده است همچنین حماس اخیرا با برنامه رئیس تشکیلات خودگران هماهنگ است.

در همین رابطه، منبعی آگاه در دفتر رئیس تشکیلات خودگردان فاش کرد که محمود عباس با حماس بر سر به حاشیه راندن دحلان و تنگ کردن عرصه به روی فعالیت جریان متبوعش در نوار غزه به توافق رسیده است.

حمایل، سخنگوی فتح هم در این باره تاکید کرد که دحلان تنها یک فرد است و هیچ گونه عنوان و سمت سازمانی ندارد، وی باید بداند که محمود عباس تنها نماینده مردم فلسطین در محافل بین المللی است.

در مقابل، «حماد الرقب»، از رهبران حماس ضمن مثبت ارزیابی کردن مناسبات با فتح، تصریح کرد: همگرایی با فتح در مسیر درستی در حرکت است و دارای منافع سیاسی مشترکی است، ما با آنها بسیار دیدار می کنیم.

ادبیات بی‌طرفانه

اما با وجود همگرایی میان جنبش فتح و حماس، الرقب به هنگام پرداختن به مساله روابط حماس با جریان اصلاحی تحت رهبری دحلان، از ادبیات بی‌طرفانه‌ای بهره جست و تصریح کرد: روابط ما با دحلان تفاوت زیادی با عباس ندارد، هر دو اندیشه و تفکر واحدی رفتار می‌کنند و در برنامه سیاسی خود بسیار اشتباه می‌کنند.

الرقب در ادامه افزود: همگرایی ما با فتح برای تحقق منافع تنگ‌نظرانه در سایه تشدید فشارها علیه مساله فلسطین و آوارگی مردم کشور نیست، ما خواهان یجاد رابطه‌ای مبتنی بر منافع ملی با فتح هستیم.

با وجود توازن موجود در گفتمان حماس در قبال محمود عباس و محمد دحلان، منابع آگاه در درون جریان اصلاحی در گفت‌وگو با ایندی‌پندنت تصریح کردند: روابط ما با حماس دیگر همانند گذشته نیست، بلکه شاهد تنش‌های شدیدی است به طوری که این تنش در گزارش‌های رسانه‌‌های وابسته به دحلان در انتقاد شدید از حماس بروز و ظهور یافته است.

مقدم شمردن منافع

«جودت ابورمضان»، مسئول روابط عمومی جریان اصلاحی در پاسخ به رابطه این جریان با حماس گفت: ما روابط خوبی با همه گروه‌ها داریم تا جبهه ملی واحدی تشکیل دهیم، رابطه ما با هر گروه فلسطینی، تاثیری بر عرصه سیاسی نخواهد داشت.

حماس گروه کوچکی نیست

«حسام الدجنی»، پژوهشگر امور سیاسی فلسطین تصریح کرد: همگرایی میان دو گروه بزرگ فلسطینی به دلیل خطراتی که مساله فلسطین را تهدید می کرد، روی داد.

وی درباره پرونده دحلان گفت: این امر مساله‌ داخلی فتح محسوب می‌شود، عباس در شرایط کنونی توجهی به منازعات داخلی ندارد.

الدجنی درباره حرف و حدیث‌ها درباره درخواست محمود عباس از حماس برای به حاشیه راندن دحلان گفت: حماس گروه کوچکی نیست که عباس به این نحو با آن صحبت کند، رابطه حماس با دحلان مربوط به خود این جنبش است و این موضوع ارتباطی به فتح ندارد.

وی در پایان اظهار داشت: حماس تفاهمات و توافقات متعددی با جریان دحلان دارد که در نوار غزه از ثقل و وزن سیاسی خوبی برخوردار است لذا حماس از روابط دحلان با امارات برای کاستن از تاثیرات و پیامدهای مواضع تند محمود عباس در قبال فلسطینیان ساکن امارات بهره می برد از این رو جنبش حماس باید روابط خود با جریان دحلان را حفظ کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟