علت از سرگیری روابط تشکیلات خودگردان فلسطین با اسرائیل چیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اقدام تشکیلات خودگردان فلسطین در اعلام بازگشت روابط با اسرائیل و همکاری امنیتی، در پی پیروزی «جو بایدن»، در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا خبری غافل‌گیرکننده نبود چرا که پیروزی بایدن این شرایط را برای تشکیلات خودگردان فراهم کرد که از مواضع پیشین خود پاپس بکشد و از آن به عنوان بهانه‌ای برای بازگشت روابط با امریکا از یک سو و از سر گیری همکاری امنیتی با اسرائیل از سوی دیگر بهره‌برداری کند.

در همین رابطه، «حسن الشیخ»، از مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین در توجیه این اقدام تشکیلات خودگردان به دو نکته اساسی اشاره کرد و گفت: پیروزی بایدن به معنای پایان پروژه دیکته‌های امریکا برای تسویه مساله فلسطین است که دولت ترامپ به عنوان رئیس جمهوری شکست خورده امریکا آن را پیش بُرد و در رسانه‌ها به طرح معامله قرن معروف شد همچنین رهبران فلسطین پیامی از دولت اسرائیل دریافت کرده‌اند که بر احترام به تعهداتش به این تشکیلات تاکید دارد اما در این میان الشیخ هیچ اشاره‌ای به ماهیت این تعهدات نکرد.

در همین رابطه، رهبران تشکیلات خودگردان می‌دانند که علیرغم خارج شدن ترامپ از کاخ سفید و صحنه قدرت امریکا که منجر به پایان یافتن حرف و حدیث‌ها از معامله قرن خواهد شد اما ورود بایدن به کخ سفید تغییری در وضعیت اراضی فلسطینی اشغالی به وجود نخواهد آورد به طوری که یک روز پیش از اعلام بازگشت همکاری امنیتی، دولت اسرائیل طرح ساخت شهرکی در اطراف بیت‌المقدس را تصویب کرد همچنین شهرک‌نشینان به شهرکی که در سال 2005 میلادی تخلیه شده بود، بازگشتند علاوه بر اینها، اسرائیل هفته گذشته روستایی در منطقه غور اردن را تخریب کرد، در این میان باید گفت که سال جاری شاهد بزرگ‌ترین کارزار ساخت شهرک در کرانه باختری به شمار می رود.

در کنار موارد پیش گفته، روی کار آمدن بایدن، تغییری در اقدامات امریکا در قبال مساله فلسطین در دوره ریاست جمهوری ترامپ ایجاد نخواهد کرد نظیر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت امریکا به آنجا و نیز قبول کردن حاکمیت اسرائیل بر منطقه جولان که همه در دوران ترامپ روی داد.

در همین ارتباط، دلایل واقعی اقدام تشکیلات خودگردان در اعلام همکاری مجدد با اسرائیل به بحران اقتصادی نفگسیری باز می گردد که به دلیل مخالفت با دریافت درآمدهای مالیاتی و گمرکی از اسرائیل است به ویژه که حمایت کشورهای عربی کاهش یافته و کشورهای اروپایی نیز برای پرداخت کمک مالی شرط گذاشته‌اند که تشکیلات باید پیش از دریافت کمک‌ها، درآمدهای گمرکی را بپذیرد.

در همین رابطه باید گفت که تشکیلات خودگردان پیشتر در اعتراض به قانون مصوب اسرائیل که دولت را ملزم می‌کند مبالغی که تشکیلات به خانواده‌های شهدا و اسرا می‌دهد را از درآمدهای گمرکی کم کند، از پذیرش این درآمدها سرباز زده است.

اما منابع آگاه در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرده‌اند: مقامات تشکیلات خودگردان چند روز پیش برگه‌های مربوط به درآمدهای مالیاتی را امضا کرده‌اند، امری که همواره پیش از انتقال مبالغ مربوطه به بانک‌های فلسطینی انجام می شود و این اقدام نخستین بار است که از زمان قطع روابط و هماهنگی‌ها با اسرائیل روی می دهد.

در همین ارتباط، بازگشت همکاری امنیتی به دولت آتی بایدن کمک خواهد کرد تا اسرائیل را به از سر گرفتن مذاکرات با فلسطین برای حل منازعات اقناع کند و این امر به پافشاری رهبران تشکیلات خودگردان به برنامه سیاسی‌شان اعتبار خواهد بخشید.

پرواضح است که نخستین قربانی بازگشت مناسبات تشکیلات خودگران با اسرائیل، آشتی داخلی میان گروه‌های فلسطینی خواهد بود که در قالب فتح و حماس تاکنون مذکرات بسیاری در استانبول، قاهره، رام الله و غزه انجام داده اند.

با توجه به اینکه حماس و جهاد اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی امریکا و کشورهای اروپایی قرار دارند، هر گونه آشتی که متضمن حضور این دو در ساختار سیاسی تشکیلات خودگردان باشد، فرصت برقراری رابطه میان واشنگتن و تشکیلات خودگردان را کاهش خواهد داد.

تشکیلات خودگردان فلسطین از زمانی که امریکا، بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، روابط خود با دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا را متوقف کرده و هماهنگی امنیتی با اسرائیل را نیز به حالت تعلیق در آورده بود.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟