سودان میزبان «مرکز لجستیک نیروی دریایی روسیه» با ناو جنگی حامل کلاهک هسته ای

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روسیه در پی راه اندازی یک مرکز لجستیک نیروی دریایی در سودان به موجب توافق امضاشده میان دو کشور در 6 نوامبر است.

براساس این توافق نامه که متن آن امروز (14 نوامبر) علنی شده مرکز لجستیک دریایی روسیه در سودان دربردارنده 300 نیرو اعم از اداری و نظامی خواهد بود و می تواند حداکثر 4 ناو دریایی روسیه ای ازجمله کشتی های جنگی حامل کلاهک هسته ای را پذیرا باشد.

«دیفنس نیوز» ضمن اعلام این خبر گزارش کرده که حکومت سودان زیرساخت های لازم نظامی در بندرهای خود و یک قطعه زمین را به صورت رایگان در اختیار روسیه قرار خواهد داد و روسیه اجازه دارد هر نوع تجهیزات و مهمات و مواد نظامی را برای این مرکز تأمین کند.

این مرکز به لحاظ قضایی نیز تابع قانون کاپیتولاسیون است و توافق مذکور به مدت 25 سال بسته شده که برای 10 سال قابل تمدید است.

این پایگاه نظامی دریایی نفوذ روسیه در شمال شرق آفریقا و در نوار نزدیک به مسیر دریایی مهم باب المندب و دریای سرخ را افزایش می دهد.

مسکو در سال های اخیر توجه خود را معطوف گسترش نفوذ در آفریقا کرده که می تواند بازاری مهم برای سلاح روسیه باشد ضمن اینکه به لحاظ معادن و فلزات منطقه ای بسیار غنی است.

سال 2019، شهر سوچی روسیه میزبان اولین نشست سران آفریقایی با روسیه بود.

گفتنی است که چین و امریکا و فرانسه و امارات نیز در جیبوتی که مشرف بر کانال سوئز در دریای سرخ است پایگاه های نظامی دارند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟