ائتلافی میان مصر، سودان و اسرائیل برای مقابله با نفوذ ترکیه دریای سرخ شکل گرفته است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روزنامه Yeni Şafak ترکیه اعلام کرد جبهه‌ای سه‌جانبه متشکل از اسرائیل، سودان و مصر برای مقابله با نفوذ ترکیه در منطقه دریای سرخ شکل گرفته است.

این روزنامه نزدیک به دولت ترکیه در گزارشی نوشت: توافق خیانت‌بار که اخیرا با اعلام عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و سودان رسانه‌ای شد، با پیوستن مصر در حال تبدیل شدن به جبهه‌ای مخالف ترکیه است.

ینی شفق در ادامه به نقل از منابع آگاه نوشت: مسئولان بلندپایه نظامی مصر، اسرائیل و سودان به زودی نشستی مشترک ترتیب خواهند داد و در آن درباره طرح‌هایی برای محدودسازی حضور ترکیه در دریای سرخ گفت‌وگو خواهند کرد.

این روزنامه با اشاره به اینکه مصر از حضور ترکیه در سومالی و توافق جزیره سواکن ناراضی است، نوشت: فرایند عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و سودان ادامه دارد و به زودی در مرحله آتی اعلام خواهد شد و بنا به درخواست مصر که خواهان بهره‌برداری از همگرایی اسرائیل و سودان است، مسئولان امنیتی و نظامی سه طرف به زودی نشستی سه‌جانبه برای مقابله با نفوذ ترکیه در منطقه دریای سرخ برگزار خواهند کرد.

ینی شفق در ادامه به نقل از منابع خود اظهار داشت: مسئولانی از دستگاه اطلاعات مصر و معاون وزیر دفاع و فرمانده ارتش در منطقه جنوب این کشور در نشست مذکور حضور خواهند داشت.

این رسانه ترکیه‌ای در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین محورهای نشست مذکور، درخواست‌های مصر برای محدودسازی حضور ترکیه در دریای سرخ است، نوشت: مصر از حضور ترکیه در سومالی و توافق جزیره سواکن که آنکارا با دولت حسن البشیر امضا کرد، ناراضی است.

ینی شفق ادامه داد: در این نشست همچنین درباره مسائل مورد اختلاف سودان و مصر درباره سد النهضه بر رود نیل، منازعات مرزی میان قاهره و خرطوم و امنیت دریای سرخ گفت‌وگو خواهد شد.

این روزنامه ترکیه‌ای در پایان نوشت: سه طرف در این نشست علاوه بر موارد یاد شده، درباره پرونده مبارزه با تروریسم، درخواست اسرائیل برای توقف حمایت از گروه‌های فلسطینی به ویژه حماس که با نظام سابق سودان مناسبات خوبی داشت،
رایزنی خواهند کرد.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در روزهای ۲۴،۲۵ و ۲۶ دسامبر ۲۰۱۷ به سودان سفر کرد. اردوغان نه تنها به سواکن سفر کرد بلکه از آنجا از موافقت عمر البشیر همتای سابق سودانی‌اش طرح توسعه جزیره سواکن که منطقه تاریخی مربوط به دوره عثمانی است، را اعلام کرد.

این جزیره از اهمیت استراتژیکی برخوردار است زیرا نزدیک ترین بندر سودانی به بندر راهبردی جده در دریای سرخ است که مساحت آن ۲۰ کیلومتر مربع است که در آن مناطق مسکونی و دولتی وجود دارد که دولت ترکیه در راستای ترمیم و تبدیل آن به قطب گردشگری تلاش خواهد کرد. این جزیره در ساحل غربی دریای سرخ در شرق سودان واقع شده است و ۶۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در حدود ۵۶۰ کیلومتری از خارطوم پایتخت سودان قرار دارد. این یک جزیره مرجانی محسوب می شود.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟