نگرانی مصر در مورد تبدیل شدن امارات به مرکز منطقه ای موساد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 به دنبال جنجال و خشم حاکم بر اکثریت شهروندان کشورهای عربی به علت موج عادی سازی روابط با اسرائیل که از امارات و بحرین شروع شده است، مصر نیز از این اقدام امارات ناراضی و نگران است.

برخی منابع در گفت وگویی با العربی الجدید، اشاره کردند که عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل به بحرانی برای مصر تبدیل شده است و به دنبال آن برخی منابع دیگر نیز گفتند که قاهره به طور کلی از این اقدام کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل ناراضیست و این را می توان از موضع رسمی این کشور در استقبال از این اقدامات یا همان استقبال پروتکلی فهمید.

این منابع افزودند، مصر از روابط بین تل آویو و ابوظبی که اخیرا گشایش وسیعی در آن روی داده و از تبدیل شدن امارات به یک مرکز منطقه ای برای شرکت های اسرائیلی و از طرفی دیگر موساد نگران است چرا که این را خطری برای امنیت مصر می داند از آنجا که نزدیک به یک میلیون مصر در امارات کار می کنند و صدها هزار نفر نیز در طول سال به این کشور رفت و آمد دارند.

این منابع در ادامه تصریح کردند که گسترش روابط میان امارات و اسرائیل با توجه به شمار زیاد مصریان در امارات، مصر را به این سو می کشاند که امارات را به عنوان صحنه ای برای عملیات اطلاعاتی جدید در نظر بگیرد و این مساله شاید در آینده موجب ایجاد بحران بین قاهره و ابوظبی شود.

منابع مذکور اشاره کردند که برخی مذاکرات در حال انجام است تا سرویس اطلاعات مصر، اداره ای مرتبط با حضور اسرائیل در کشورهای عضو شورای همکاری اختصاص دهد.

این اداره با هدف پیگیری فعالیت های اسرائیل در کشورهای عضو شورای همکاری که منافع قاهره در آنجا را هدف قرار می دهد یا به آن آسیب می رساند تشکیل می شد علاوه بر اینکه فعالیت مصریان حاضر در کشورهای عضو شورای همکاری را نیز زیر نظر خواهد گرفت چرا که بیش از 3 میلیون مصری در کشورهای عضو شورای همکاری حضور دارند و اخیرا اطلاعاتی نیز به مقامات مصری رسیده است که عربستان و عمان نیز درصدد عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.

قاهره اخیرا فعالیت های گسترده ای از جانب مجموعه های اقتصادی اسرائیلی رصد کرده است، مجموعه هایی که دفاتر رسمی در دبی و ابوظبی افتتاح خواهند کرد علاوه بر اینکه مذاکراتی نیز برای افتتاح مقرهای رسمی برای مراکز فرهنگی و انجمن های غیرانتفاعی یهودی در دبی آغاز شده است.

برخی منابع نیز فاش کردند که اخیرا نشستی در بحرین با حضور یک مسئول بلند پایه عربستانی و یوسی کوهین، رئیس موساد اسرائیل برگزار شد و در این نشست به بررسی تلاش ها برای پیوستن سایر کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل پرداخته شد.

گفته می شود در این نشست یک برنامه زمانی پیشنهادی برای موعد عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل با در نظر گرفتن شرایط داخلی عربستان ارائه شد.

برخی منابع همچنین اشاره کردند که عادی سازی روابط میان سودان با اسرائیل نیز کمی پیش از آغاز انتخابات امریکا که قرار است در 3 نوامبر برگزار شود، اعلام خواهد شد.

این منابع اشاره کردند که امارات طی دو هفته گذشته پذیرای دیدارهایی میان مسئولان برخی کشورهای عربی با مقامات اسرائیلی و امریکایی برای ایجاد برنامه ای برای عادی سازی میان سایر کشورهای عربی با اسرائیل بوده است، کشورهایی که شهروندان آن مخالف با عادی سازی روابط با اسرائیل هستند و برخی نیز تلاش می کنند تا عادی سازی را میان انها تبلیغ کنند.

گفتنی است یک هیئت سودانی قرار است به تل آویو سفر کند و این امر در پی پیشنهاد امریکا به سودان برای برداشتن نام این کشور از لیست کشورهای حامی تروریسم و کاهش بدهی های خارجی سودان در مقابل عادی سازی روابط با اسرائیل انجام خواهد شد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟