آیا «مصطفی الکاظمی» رؤیای عراق اتمی را عملی می کند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 اظهارات نخست وزیر عراق درباره برنامه عراق برای ساخت نیروگاه اتمی برای تولید برق و فعالیت های غیر نظامی، برای بسیاری از مردم عراق یادآور رؤیای اتمی شدن این کشور بود.

در 24 سپتامبر، «مصطفی الکاظمی» دستور کمیته ای دولتی برای بررسی و آغاز ساخت نیروگاه اتمی با اهداف پژوهشی و علمی را صادر کرد که می تواند اولین اقدام عراق برای استفاده از انرژی اتمی باشد. عراق از سال 1990، بعد از حمله به کویت، به موجب قطع نامه های سازمان ملل از هرگونه فعالیت اتمی محروم شده بود.

او پیش از آن نیز در دیدار با «امانوئل مکرون» در بغداد تأکید کرد که عراق تمایل به همکاری با فرانسه برای ساخت نیروگاه هسته ای دارد.

در دهه 1970، رژیم بعث نیروگاه اتمی تموز را در منطقه تویثه در جنوب شرقی بغداد راه اندازه کرد که در 1981 هواپیماهای اسرائیلی با حمله به این نیروگاه آن را ویران کردند و رؤیای صدام برای دستیابی به بمب اتم نقش بر آب شد.

به گفته ناظران تلاش برای احیای نیروگاه اتمی در عراق نتیجه حمایت های بین المللی از دولت عراق است هرچند تحقق نهایی آن با چالش های امنیتی و اقتصادی مهمی روبه روست.

«حامد الباهلی»، استاد فیزیک هسته ای عراقی، تأکید می کند که عراق با کمک کارشناسان داخلی ای که در ساخت نیروگاه تموز نقش داشتند و با صرف 3 میلیارد دلار می تواند ظرف یک سال نیروگاه اتمی خود را راه اندازی کند.

به گفته الباهلی، عراق کارشناسان زبده ای در این زمینه دارد که بسیاری از آنها بازنشست شده اند یا در خارج از عراق به سر می برند و شماری از آنها همچنان در عراق هستند و می توان از آنها کمک گرفت.

او می افزاید که ایده احیای نیروگاه اتمی عراق در دهه 1990 و نیز بعد از سقوط رژیم بعث مطرح بارها مطرح شده و تأکید می کند که وجود تجربه باعث می شود که عراق در زمان کمتری بتواند نیروگاه خود را راه اندازی کند.

«اکتفاء حسناوی»، عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست مجلس عراق، می گوید که باید قانون سازمان انرژی اتمی عراق که در سال 2016 تصویب شده اجرایی شود و تأکید می کند که عراق به نیروگاه اتمی نیاز دارد.

به گفته حسناوی، پیش از اقدام برای ساخت نیروگاه اتمی لازم است که تدارکاتی انجام شود و کارشناسان جذب شوند و به موجب قانون مصوب مجلس سازمان انرژی اتمی راه اندازی شود و جوانان در این رشته آموزش های لازم را ببینند.

وی تأکید می کند که عراق در عرصه غیر نظامی ازجمله پزشکی به چنین نیروگاهی نیاز دارد.

در سال 2016 مجلس عراق قانون سازمان انرژی اتمی عراق را تصویب کرد که به موجب آن باید سازمانی بدین نام تشکیل شود و مسئولیت برنامه ریزی برای اجرای پروژه های مربوطه را به دست بگیرد و در طرف تماس عراق با سازمان های بین المللی ذی ربط باشد. این سازمان تا کنون تشکیل نشده است.

«امجد العقابی»، نماینده مجلس، راه اندازی نیروگاه اتمی در شرایط کنونی عراق را با توجه به مسئله حمل سلاح بی ضابطه و بحران اقتصادی در عراق بسیار بعید می داند.

العقابی تأکید می کند که بی ثباتی ناشی از حمل سلاح بی ضابطه توسط برخی گروه های سازمان دهی شده و نیز عشایر و ناتوانی عراق از تضمین امنیت این نیروگاه ها مانع از آن می شود که کشورهای جهان با عراق در این عرصه همکاری کنند.

به گفته وی در صورت رفع این موانع عراق به شدت نیازمند نیروگاه های اتمی برای مصارف پزشکی و درمانی و نیز تولید برق است.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟