صدور حکم متهمان خاشقجی؛ پوششی برای حضور رهبران G -20 در ریاض

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روزنامه امریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی نوشت که «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی که در انتظار تبدیل شدن به نخستین رهبر عربی میزبان نشست جی بیست است، همچنان به دلیل حملات هوایی علیه اهداف غیرنظامی در یمن و کشتن زنان و کودکان بی‌دفاع و سرکوب وحشیانه منتقدان و مخالفان داخلی به عنوان شخصیت سیاسی منفور در بین کشورهای عضو جی بیست نگریسته می‌شود.

از این رو، در راستای بهبود وجهه بن سلمان، روز گذشته دادگاهی در عربستان هشت متهم قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول را به هفت الی 20 سال زندان محکوم کرد و این پرونده رسما مختومه اعلام کرد.

واشنگتن‌پست در ادامه گزارش خود نوشت: احکام صادره درباره هشت متهم مذکور در دادگاه سعودی کاملا فاقد شفافیت است به طوری که نه هویت محکومان اعلام شد و نه درباره جنایت هر کدام اطلاع‌رسانی انجام شد همچنین افراد برجسته و متهم این پرونده نظیر «احمد العسیری»، «سعود القحطانی» که مسئول برنامه‌ریزی این ترور وحشیانه بودند، تبرئه شدند.

در همین رابطه،«اگنس کالامار»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در قتل‌های فراقانونی، احکام صادره در حق هشت متهم مذکور را به سخره‌ گرفتن عدالت توصیف کرد چرا که مسئولان بلندپایه که طراحی این عملیات ترور را برعهده داشتند، از آغاز تبرئه شدند.

کالامار افزود: این احکام در راستای اجرای عدالت نبود بلکه هدف از آن، فراهم‌سازی «پوششی» برای رهبران کشورهای دموکراتیک جهان نظیر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا است به منظور حضور در ریاض در کنار بن سلمان است.

واشنگتن‌پست نوشت: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا نیازی به بهانه‌ها و نمایش‌ها ندارد چرا که وی از همان ابتدا، بن سلمان را از دست داشتن در قتل خاشقجی مبرا کرده بود و دولت متبوع وی به تجهیز و تسلیح عربستان ادامه داده و حتی با نقض قانون کنگره، سلاح‌های در اختیار ریاض قرار داده که در جنگ یمن مورد استفاده قرار می گیرد.

این روزنامه امریکایی تاکید کرد که نبود عدالت در پرونده خاشقجی مانع از حضور ترامپ در نشست ریاض نخواهد شد اما باید دیگر رهبران جی بیست را که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند، به اتخاذ موضع وادارد.

جمال خاشقجی 2 اکتوبر 2018 زمانی که برای دریافت مدارکی به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد تا بتواند با نامزد ترکیه‌ای خود ازدواج کند، دیگر از آن ساختمان بیرون نیامد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، پانزدهیمن اجلاس سران کشورهای گروه ـ 20 با میزبانی سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در روزهای 21 ام و 22 ام ماه نوامبر در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

کشورهای آلمان، امریکا، آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، اندونزی، فرانسه، افریقای جنوبی، کره جنوبی، هندوستان، انگلستان، ایتالیا، ژاپن، کانادا، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی و ترکیه عضو جی بیست هستند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟