وال استریت ژورنال: شکست ترامپ؛ عامل تعویق عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 روزنامه «وال استریت ژورنال»، امریکا اعلام کرد «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی از توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل با میانجیگری امریکا منصرف شد و علت آن، نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا و پیروزی «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در این انتخابات بوده است.

وال استریت جورنال نوشت که بن ‌سلمان به دلیل نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا و ادامه نیافتن دولت ترامپ، از موافقت نهایی با عادی‌سازی رابطه پا پس کشیده است.

به نوشته این روزنامه، امید نخست وزیر اسرائیل و وزیر خارجه امریکا در این سفر، دستیابی به موافقت نهایی بن سلمان با عادی‌سازی رابطه عربستان و اسرائیل بود، اما بنیامین نتانیاهو «با دست خالی» از سفر خود برگشت.

به نوشته وال استریت جورنال، محمد بن‌سلمان با این هدف که از عادی‌سازی رابطه عربستان با اسرائیل به عنوان «برگ» بازی در برابر دولت جو بایدن استفاده کند، اعلام عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را در حال حاضر مناسب ندانست و وی مایل به داشتن مناسبات خوب و به دور از تنش با دولت بعدی آمریکا است.

وال استریت ژورنال با اشاره به دیگر عوامل تاثیرگذار در تصمیم بن سلمان نوشت: بن سلمان و پدرش ملک سلمان درخصوص نحوه تعامل با مساله فلسطین اختلاف‌نظر دارند.

منابع سعودی در همین باره تصریح کردند: ملک سلمان از مذاکرات فرزندش با اسرائیلی‌ها اطلاع داشته اما وضعیت جسمانی وی مانع از فهم چارچوب کامل مذاکرات شده است؛ این در حالی است که خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از منابع خود تاکید کرد که ملک سلمان از سفر نتانیاهو به عربستان بی خبر بوده است.

یکی از مسئولان امریکایی به وال استریت ژورنال گفته است، عربستان تلاش می‌کند تا بهترین شیوه را برای اصلاح و بهبود وجهه خود در واشنگتن و نشان دادن حسن نیت خود به بایدن و کنگره استفاده کند.

این منابع تصریح کردند: فرصت امضای توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان پیش از ترک کاخ سفید از سوی ترامپ اندک است اما محال نیست.

منابع اسرائیلی مختلف از جمله وزیر آموزش و رسانه‌های اسرائیل پیشتر تاکید کردند که نتانیاهو به همراه رئیس موساد در سفری محرمانه و کوتاه به عربستان رفته و با حضور پمپئو با ولیعهد سعودی دیدار کرده است.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟