آیا درگیری اتیوپی، منجر به بروز بحران میان امارات و مصر می‌شود؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در شرایطی که اتیوپی در آستانه جنگ داخلی قرار دارد، امارات به عنوان بازیگری کلیدی به نقش‌آفرینی در این بحران روی آورده و با پهپادهای خود به کمک دولت اتیوپی در نبرد علیه جبهه مردمی آزادسازی تیگرای اقدام کرده است.

«جیتاشو رضا»، سخنگوی جبهه مردمی آزادسازی تیگرای در 15 نوامبر گذشته اعلام کرد پهپادهای نظامی امارات از پایگاه عصب اریتره اقدام به بمباران مواضع نیروهای جبهه مردمی آزادسازی تیگرای می کند.

حمایت امارات از دولت اتیوپی

«سلیمان دیدفو»، سفیر اتیوپی در امارات در تاریخ 19 نوامبر گذشته با «ریم الهاشمی»، وزیر امور همکاری بین‌المللی امارات دیدار کرده و در این دیدار، ابوظبی به آدیس آبابا قول داد که در پایان دادن به عملیات نظامی علیه جبهه مردمی آزادسازی تیگرای در سریع‌ترین زمان ممکن کمک خواهد کرد.

در همین رابطه، «شفاء العفاری»، نویسنده و تحلیلگر اتیوپیایی تصریح کرد: حمایت امارات از اتیوپی امری تاثیرگذار بوده است چرا که تسلط بر اتیوپی، نفوذ پررنگ ابوظبی در قاره افریقا را تضمین خواهد کرد.

امارات 92 پروژه سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، مسکن، بهداشت و معدن در اتیوپی انجام داده است.

در همین ارتباط، امارات پیشتر ضمن ابراز نگرانی از درگیری‌های اتیوپی، بر لزوم بازگشت به میز مذاکرات و اجرای قانون تاکید کرد و افزود: اتیوپی کلید امنیت و ثبات در شاخ افریقا و منطقه است.

در این میان، مقامات اتیوپیایی بارها از سرمایه‌گذاری و حمایت‌های مالی امارات تقدیر و تشکر کرده اند افزون بر آن، نخست‌وزیر اتیوپی در 8 ژوئن سال 2019 میلادی اعلام کرد که 50 هزار کارگر اتیوپیایی به عنوان بخشی از برنامه مبارزه با بیکاری به امارات اعزام خواهد شد.

تامین امنیت جبهه اریتره

العفاری در این باره اظهار داشت: علت دیگر حمایت نظامی امارات از اتیوپی به مقابله با نفوذ جبهه آزادسازی تیگرای بر گروه‌های مخالف در اریتره باز می گردد که می تواند بر کشورهای همسایه اتیوپی که امارات در آن پایگاه نظامی دارد، تاثیر منفی بگذارد.

سخنگوی این جبهه در 15 نوامبر گذشته اعلام کرد که نیروهای این گروه به تاسیساتی در اریتره از جمله فرودگاه اسمره، حمله کرده اند.

ابوظبی از مناسبات بلندمدتی با اریتره برخوردار است و پایگاه نظامی در بندر عصب از سال 2015 میلادی در اختیار دارد که نخستین پایگاه نظامی امارات در خارج از این کشور به شمار می رود.

اهرم‌های فشار مصر

العفاری در پاسخ به سوالی درباره تاثیرگذاری درگیری اتیوپی بر مساله ید النهضه اتیوپی گفت: بسیار دشوار است که نخست‌وزیر اتیوپی بتواند بر اوضاع تسلط یابد، وی با حمله به جبهه تیگرای، بستر را برای مداخله خارجی آماده کرد و موضع آدیس آبابا در مساله سد النهضه را تضعیف و به مصر اهرم فشاری اعطا کرد.

این تحلیلگر اتیوپیایی اظهار داشت: حمایت امارات از اتیوپی در نبرد علیه جبهه آزادسازی تیگرای امکان دارد منجر به بروز بحران میان ابوظبی و قاهره شود و مصر با حمایت از جبهه آزادسازی تیگرای به درگیری غیر مستقیم با امارات وارد شود.

در همین راستا، «الکس دی وال»، مدیر موسسه جهانی صلح در یادداشتی برای «فارن پلیسی» نوشت: به دلیل مداخله خارجی و حمایت امارات و اریتره از اتیوپی، امکان دارد دیگر کشورها نیز به مداخله در این جنگ بپردازند.

اما «حاتم باشات»، عضو سابق دستگاه اطلاعات مصر و عضو کمیسیون امور افریقای پارلمان این کشور معتقد است که مناسبات مصر و امارات قوی و بر پایه همگرایی دیدگاه‌ها درخصوص مسائل منطقه‌ای از جمله مقابله با ائتلاف ترکیه و قطر در خاورمیانه استوار است.

باشات افزود: حمایت امارات از دولت اتیوپی تنها برای دستیابی به منطقه نفوذ در افریقا نیست بلکه بیشتر به خاطر حفظ منافع خود در اتیوپی است، مصر در افریقا حضور دارد و با اتیوپی در راستای منافع خود، تعامل خواهد داشت و با استفاده از برگه‌های خود از جمله اریتره به اعمال فشار علیه اتیوپی خواهد پرداخت چرا که اریتره نقش مهمی در درگیری داخلی اتیوپی ایفا می کند.

|منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟