جلسات محرمانه وزرای خارجه شورای همکاری و مصر برای رفع کامل اختلافات با قطر طی روزهای آینده

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
برگه کویت برای پایان دادن به تحریم‌ها  و ازسرگیری روابط میان قطر با عربستان و بحرین و امارات و مصر به نسخه نهایی خود رسیده و شامل راه‌حل‌هایی شده که نظر همه طرف‌ها را تأمین می‌کند.

به گزارش «الاخبار»، وساطت کویت در بحران شورای همکاری در حالی شدت گرفته که احتمال موفقیت آن هم بیشتر شده است و کویت تلاش‌های خود را سرعت بخشیده تا پیش از جلسه سالانه سران شورای همکاری که قرار است در منامه برگزار شود موضوع را حل‌وفصل کند و به سه سال و نیم قطع روابط میان قطر با چهار کشور عربی پایان دهد.

«نواف الاحمد»، امیر جدید کویت، از سه هفته پیش تلاش‌های خود برای حل اختلافات را شدت بخشیده و در این مدت چندین جلسه غیر علنی در سطح وزرای خارجه کشورهای چهارگانه برگزار شده است.

در همین راستا، «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر، سه روز در کویت ماند تا در تنظیم سند رفع اختلافات به‌خصوص در موضوع اخوان المسلمین و فعالیت شبکه الجزیره مشارکت کند.

بدین ترتیب قرار بر آن شده، که الجزیره و شبکه‌های مصری در اقدامی متقابل از شدت لحن خود بکاهند و روابط مانند دوره پیش از اختلافات در همه سطوح ازسر گرفته شود که ازسرگیری پروازهای هوایی و لغو روادید برای شهروندان برای تردد میان کشورها و ازسرگیری روابط تجاری و بازگشایی گذرگاه‌های مرزی و علاوه  بر همه اینها کمک قطر به منامه برای برون‌رفت از بحران اقتصادی‌اش را شامل می‌شود.

منابع حاضر در روند مذاکرات به نشریه لبنانی «الاخبار» گفته‌اند که کویت می‌کوشد که موافقت همگان را جلب کند.

در همین راستا، «عبدالفتاح السیسی» در دیدار با وزیر خارجه کویت که برای بحث در باره این سند به قاهره رفته بود تأکید کرد که کشورش از «بازگشت یکپارچگی به جهان عرب» حمایت می‌کند هرچند افزود که لازمه آن تحقق برخی مطالبات مهم است.

همچنان که کویت نقش واسطه را برای حل اختلافات بر عهده گرفته، نگرانی عربستان و قطر از رویکرد شاه جدید عمان افزایش یافته است. آنها نگران‌اند که شاه عمان که با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند، خود را به دوحه نزدیک‌تر کند.

جدا از این نگرانی، عربستان از نقش کویت راضی است و از آن حمایت می‌کند ضمن اینکه کانال‌های خاص خود را هم با قطر راه انداخته است. گفته می‌شود که کمک قطر به بحرین نوعی تقدیر از نقش عربستان در متقاعد کردن امارات و مصر به حل اختلافات است.

عربستان، برخلاف امارات و مصر، که همچنان به قطر بدبین‌اند، در پی تسریع در حل و فصل مسئله است تا از یک پرونده مشکل‌ساز راحت شود و تمرکز خود را بر موضوع یمن گذارد.

ضمن اینکه عربستان در این آشتی نگاهی هم به دولت «جو بایدن» در امریکا دارد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟