فخری زاده و آغاز دوباره سیاست ترور دانشمندان هسته ای ایران توسط اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
گمانه زنی ها برسر اقدام «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا در هفته های آخر دولت خود برای ضربه زدن به پروژه هسته ای ایران تمرکز یافته اما مساله بزرگتر یعنی سوء استفاده اسرائیل از فرصت سیاسی برای اتخاذ اقدامات به سود خود نیز وارد است، امری که شاید در دوره ریاست جمهوری جو بایدن راه را برای تعامل با ایران دشوار کند.

با توجه به افرادی که سریال تلویزیونی «تهران» را که درباره یک جاسوس اسرائیلی است و در دوره کرونا از پلت فرم «اپل پلاس» پخش می شود، باید گفت که تصور اقدام عاملان اسرائیل برای ترور در ایران، تصوری چندان دور از ذهن نیست.

چه بسا ترور «محسن فخری زاده»، دانشمند هسته ای ایران در 27 نوامبر تنها به مثابه لحظه ای برای تغییر روند وقایع باشد.

به نظر می رسد اسرائیل مجددا سیاست خود بین سال های 2010 و 2012 مبنی بر ترور دانشمندان هسته ایران را از سرگرفته است، امری که بعدها در دوره اوباما به علت تمایل او برای مشارکت ایران در توافق هسته ای (برجام) متوقف شد.

در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، وی برای تشدید فشارها بر ایران از توافق هسته ای خارج شد و ایران نیز تولید اورانیم غنی شده و تعداد سانتریفیوژهای خود را افزایش داد.

به نظر می رسد حمله ای که در ژوئن به تاسیسات هسته ای نظنز شده است نیز کار اسرائیل باشد؛ حمله ای که موجب کاهش اقدامات ایران شد اما نتوانست به صورت کامل آن را متوقف کند.

در گذشته اسرائیل به اپوزوسیون های ایرانی مخالف با حکومت که آموزش های ویژه ای برای اجرای کارهای سخت در ایران دیده بودند روی می آورد اما با توجه به حرفه ای و پیچیده بودن عملیات ترور دانشمند هسته ای ایران، احتمال زیادی وجود دارد که افراد اسرائیلی در اجرای این عملیات دست داشته باشند.

در بهترین حالت ساده لوحانه خواهد بود اگر فکر کنیم که ایران در سال 2003 میلادی، هنگامی که یک تجزیه و تحلیل اطلاعاتی امریکایی نتیجه گرفت که کار طراحی سلاح متوقف شده است، جاه طلبی های ایران نیز برای ساخت سلاح هسته ای به حالت تعلیق درآمده باشد در حالی که کار برای غنی سازی و ساخت موشک ادامه دارد.

فخری زاده در آن زمان رئیس مرکز تحقیقات فیزیک ایران و مسئول اجرایی طرح «آماد» یا همان برنامه سلاح هسته ای ایران بود. از آن زمان ساختار تشکیلاتی پروژه هسته ای ایران دستخوش تغییرات بسیاری در میان افراد شده و تازه ترین منصبی که فخری زاده برعهده گرفته بود رئیس سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی بود.

دیپلماسی عمومی ایران، بر اساس آنکه تحقیقات هسته ای آن برای اهداف صلح آمیز است، شامل اجازه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مصاحبه با فخری زاده نبود. در نتیجه، فخری زاده تحت قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تحریم قرار گرفت و از سفرهای بین المللی منع، و دارایی های وی (در صورت وجود در خارج از کشور) نیز مسدود شد.

ترور فخری زاده از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران کم اهمیت تر نبود، تهران تهدید کرد که از ترور سردار سلیمانی انتقام خواهد گرفت اما این کار را تاکنون انجام نداده است، اکنون ایران باید تعادلی بین تمایل خود برای پیش بینی فرصت مناسب برای انتقام و نیاز فوری به انتقام برقرار کند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟