چرا اتحادیه عرب برسر توافق امارات و اسرائیل سکوت کرد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
چند روز از توافق امارات و اسرائیل بر سر عادی سازی روابط با حمایت امریکا می گذرد اما اتحادیه عرب هیچ موضعی نگرفته و واکنشی به این توافق نشان نداده است.

سکوت اتحادیه عرب در برابر عادی سازی روابط امارات با اسرائیل سوال هایی در خصوص علت تاخیر موضعگیری اتحادیه عرب نسبت به این اقدام امارات که مخالف طرح صلح عربی و مصوبات سازمان ملل متحد نیز است به وجود آورده علاوه بر اینکه استقلال اتحادیه عرب در تصمیم گیری هایش به دور از فشار برخی از کشورها را نیز زیر سوال برده است.

اتحادیه عرب برای اعضای خود که قصد برقراری روابط با اسرائیل را دارند این شرط را نهاده که اسرائیل از اراضی فلسطینی که در سال 1967 اشغال کرده عقب نشینی کند تا فلسطین بتواند بر اساس مرزهای 1967 حکومت تشکیل داده و مشکلات پناهندگان نیز رفع شود.

اما با وجود اینکه توافق امارات با اسرائیل مخالف نتایج نشست سال 2002 سران کشورهای عربی در بیروت در ضمن طرح صلح عربی است اما اتحادیه عرب تاکنون هیچ واکنشی به این اقدام امارات نشان نداده است.

پایان اثرگذاری اتحادیه عرب

فلسطینی ها همواره از اتحادیه عرب خواستند که واکنشی نشان دهد که بارزترین این درخواست ها مربوط به «صائب عریقانت»، دبیر کمیته اجرایی تشکیلات خودگردان فلسطین است که از «احمد ابوالغیط»، دبیر کل اتحادیه عرب خواست بیانیه ای در محکومیت توافق امارات با اسرائیل صادر کند یا از منصبش استعفا دهد.

عریقات تاکید کرد توافق امارات با اسرائیل برای عادی سازی روابط نقض مفتضحانه مصوبات اتحادیه عرب و موجب ویرانی طرح صلح عربی و مصوبات نشست سران کشورهای عربی و اسلامی و مشروعیت بین المللی است و به عنوان تجاوز به ملت فلسطین و کوتاهی نسبت به حقوق فلسطین و مقدسات در رأس آن قدس و حکومت مستقل فلسطین در مرزهای 4 ژوئن 1967 محسوب می شود.

از طرفی دیگر «صالح رأفت»، دبیرکل اتحادیه دموکراتیک فلسطین و عضو کمیته اجرایی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از اتحادیه عرب خواست نشستی فوری برای محکوم کردن توافق امارات با اسرائیل و اتخاذ موضعی عربی برای الزام امارات به عقب نشینی از تصمیم خود و پایبندی به طرح صلح عربی برگزار کند.

در همین راستا «احمد عوض»، استاد رسانه در دانشگاه قدس و کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد که نقش اتحادیه عرب به عنوان سازمانی منطقه ای که باید حامی اعضایش باشد از زمان حمله امریکا به عراق در سال 2003 به پایان رسیده است.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «الخلیج اونلاین» گفت: «دلیل سکوت اتحادیه عرب نسبت به این توافق این است که امارات در اتحادیه عرب نفوذ دارد علاوه بر اینکه اکثریت سازمان های عربی هم نمی توانند صراحتا موافقت یا مخالفت خود را با اقدام امارات اعلام کنند به خصوص سازمان هایی که به صورت محرمانه یا علنی با اسرائیل روابط دارند.»

عوض معتقد است که اتحادیه عرب به عنوان شمشیری علیه اعضای خود و در جهت حفاظت از منافع استعماری به کار می رود همانگونه که در برخی از مسائل مهم جهان عرب حاضر نبوده و نتوانسته اقدامی کرده یا نیروهای نظامی و کمک ارسال کند.

ابزار سیاسی

در دوره گذشته اتحادیه عرب به ابزاری سیاسی برای اجرای برنامه های برخی کشورها به ویژه مصر که از آن برای بهره بردای منافع خود استفاده کرده، تبدیل شده است که آخرین مورد این بهره برداری، نشست فوری اتحادیه عرب در قاهره پس از اغاز عملیات «نبع السلام» (سرچشمه صلح) ترکیه علیه گروه های شبه نظامی کرد در شمال سوریه بود.

پیش از آن، نشست فوری دیگری در روز سه شنبه 31 دسامبر نیز برای بررسی آخرین تحولات در لیبی و به دعوت مصر برگزار شده بود در حالی که برای اقدام امارات در عادی سازی روابط با اسرائیل هیچ اقدامی نکرده و بیانیه ای صادر نکرد.

«ولید آبی مرشد»، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره نقش اتحادیه عرب در پیگیری مسائل اعضای خود گفت که اتحادیه عرب نسبت به این قضایا آگاهی و هیچ نقش فعالی در میان کشورهای عربی ندارد.

مرشد در خصوص ضعف اتحادیه عرب و دلایل آن گفت که بارزترین این دلایل، ضعف کشورهای عضو اتحادیه و توجه فراوان آنها به مسائل داخلی خود است که اینها بازتاب های منفی بر اتحادیه عرب داشت.

این کارشناس اشاره کرد که اتحادیه عرب در برخی از مسائل از جمله حل بحران برخی کشورهای عربی ناکام مانده که می توان به عدم موفقیت آن برای حل مساله ارسال نیروهای سوری به لبنان برای توقف درگیری ها در آن زمان اشاره کرد.

وی پیشنهاد داد اتحادیه عرب منحل شود تا بجای آن اجتماعی دیگری از برخی از کشورها و با هدف بازگرداندن مسائل کشورهای عربی و ارائه راه حل برای حل بحران های جهان عرب شکل بگیرد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟