آیا شورای انتقالی جنوب یمن به دنبال اتحاد با اسرائیل است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در آگوست – سپتامبر 2020م شاهد این بودیم که دو کشور عربی امارات و بحرین به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل حرکت کردند که به توافق نامه ابراهیم معروف است. متعاقب آن با فشارهای آمریکا؛ سودان هم در این مسیر به سمت عادی سازی روابط با این کشور قدم برداشت. دو کشور عمان و عربستان با وجود این که از برقراری روابط رسمی با اسرائیل خودداری می کنند اما از عادی سازی روابط دو عضو شورای همکاری خلیج فارس با اسرائیل حمایت کردند. در همین حال الجزایر ، عراق ، کویت ، قطر و سوریه همچنان مخالف رسمی کردن روابط با اسرائیل در شرایط فعلی هستند. پرسش اصلی این پژوهش این است که شورای انتقالی جنوب گروه نیابتی همسو با امارات در یمن چه سیاستی را در قبال اسرائیل اتخاذ خواهد کرد؟ آیا شورای انتقالی جنوب می تواند بازیگر بعدی در شبه جزیره عربستان باشد که صریحا از اسرائیل به عنوان یک شریک استقبال می کند؟

یکی از شاخص های مناسب برای پاسخ به سوال فوق ، واکنش « هانی بن بریک» نائب رئیس شورای انتقالی جنوب نسبت به توافق نامه ابراهیم و اظهارات وی در مورد برنامه ریزی برای دیدار یهودیان یمنی ساکن اسرائیل به منطقه جنوبی یمن می باشد. هانی بریک اظهار داشت: « شورای انتقالی جنوب با هیچ کشور یا مذهبی در دنیا خصومت ندارد؛ مگر آن هایی که مخالف جنوب یمن هستند. ما دست خود را به سوی هر کسی دراز می کنیم تا صلح برقرار شود؛ زیرا صلح آرمان و آرزوی ما است». ساموئل رامانی محقق دانشگاه آکسفورد در مصاحبه گفت: « من فکر می کنم اطلاعات محدودی در مورد رابطه اسرائیل و شورای انتقالی جنوب وجود دارد. با تقویت روابط اسرائیل و امارات؛ این احتمال وجود دارد که شورای انتقالی جنوب در آینده از بعد تاکتیکی با اسرائیل همکاری کند ؛ اما هر گونه همکاری غیررسمی و پنهانی خواهد بود زیرا شورای انتقالی جنوب در صورت برقراری روابط علنی با اسرائیل به شدت مشروعیتش در میان مردم تضعیف می شود.» بنابراین به دلیل این که اکثر مردم یمن نگاه منفی به اسرائیل دارند و حامی فلسطین هستند شورای انتقالی جنوب ممکن است در ظاهر به سمت اسرائیل نزدیک نشود. بنابراین دیدگاه های ضد اسرائیلی حوثی ها و مقامات دولت یمن این نکته را تایید می کند. نبیل نوایرا کارشناس مستقل یمن به ما گفت: « یمنی ها به طور کلی چه در شمال و چه در جنوب مانند بسیاری از مردم جهان عرب نسبت به اسرائیل برداشت منفی دارند. اگر چه شورای انتقالی جنوب ممکن است در نزدیکی با اسرائیل منافع سیاسی داشته باشند اما مردم نظر دیگری دارند.»


همکاری روزافزون بین شورای انتقالی جنوب و اسرائیل نه تنها ادعای انصارالله در مورد تبانی شورای انتقالی جنوب با دولت یهود را به رسمیت می بخشد بلکه رادیکال های سلفی می توانند از چنین روایتی برای تضعیف گروه تحت حمایت امارات در عدن استفاده کنند. حتی گزارشاتی در مورد همکاری شورای انتقالی جنوب با اسرائیل برای مجوز به این کشور در استفاده از جزیره سقطری برای ایجاد تاسیسات نظامی و امکانات جاسوسی خبر داده اند. بنابراین بدون هیچ تردیدی؛ شورای انتقالی جنوب با برداشتن هر اقدامی برای نمایش یک رابطه رسمی تر با تل آویو می تواند واکنش متقابل سایر گروه های متخاصم داخلی رابرانگیزد. این در حالی است که شورای انتقالی جنوب با حمایت امارات در مناطق جنوبی درگیر جنگ با نیروهای وفادار به منصور هادی هستند.


با وجود این که شورای انتقالی جنوب تحت کنترل امارات متحده عربی است؛ اما دلائل دیگری وجوددارد که چرا این گروه جدایی طلب ممکن است بخواهد اسرائیل را در آغوش بگیرد. اگر شورای انتقالی جنوب؛ یمن جنوبی را به عنوان یک کشور مستقل تاسیس کند به دنبال شرکا و متحدانی خواهد بود که در تضاد با حوثی ها، ایران، اخوان المسملین و ترکیه هست و بهترین گزینه اسرائیل می باشد که همه ی آن را تهدید می داند. بوریک نائب رئیس شورای انتقالی جنوب در توئیتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را مورد تمجید خود قرار داد. وی همچنین از مخالفان فلسطینی توافق نامه دیپلماتیک امارات و اسرائیل انتقاد کرده است.

 

بنابراین در آینده بحران یمن، احتمالا امارات و اسرائیل در بسیاری از موضوعات مرتبط به امنیت دریایی در شاخ آفریقا، خلیج عدن و دریای سرخ با یکدیگر همکاری می کنند. آندریاس کریگ استاد کالج کینگ در لندن به ما گفت: «ما شاهد حضور اسرائیل در یمن از طریق امارات یا شورای انتقالی جنوب بودیم. صحبت هایی در مورد اعزام یک سلول اطلاعاتی بالقوه اسرائیل به جزیره سقطری انجام شده است که در این مرحله هنوز نقطه شروع است اما این مسئله ای که اسرائیل از مدت ها پیش به آن علاقه مند بوده است.

منبع:https://rahbordemoaser.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟