2 مانع به نتیجه رسیدن دیدار بن سلمان و نتانیاهو

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل تنها ساعتی پس از بازگشت از دیدار پنهانی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، به دستیاران خود دستور داد که این اخبار را به رسانه های اسرائیلی منتقل کنند. اخبار منتشر شده بدین ترتیب بود: بنیامین نتانیاهو با همراه «سرتیپ آوی بلوت» وابسته نظامی، «یوسی کوهن» رئیس موساد و «میر بن شبات»، مشاور امنیت ملی یکشنبه شب با جت شخصی به نئوم عربستان سعودی پرواز کرد.

در این دیدار، آن ها به مدت سه ساعت با وساطت مایک پمپئو، با محمد بن سلمان و خالد بن علی الحمیدان مدیر کل اداره اطلاعات عمومی پادشاهی دیدار کردند.

 

این نشست یک آمادگی نیمه رسمی برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل می باشد. در گذشته فهرست طولانی از این اقدامات را در قالب خرید تجهیزات پیشرفته و فناوری سایبری اسرائیل توسط ریاض برای سرکوب مخالفان، تبادل نظر و انتقال اطلاعات در مورد اهداف منطقه ای و توانایی هسته ای ایران، اجازه پرواز جت های اسرائیلی بر فراز خاک عربستان و چراغ سبز شهروندان اسرائیلی دو تابعیتی برای دیدار از پادشاهی برای اهداف تجاری، گردشگری و موارد دیگر می توان دید.

 

با این وجود، نشست شبانه یکشنبه نزدیک به دو ماه قبل از خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید در نهایت نتایج مطلوبی به بار نیاورده است. بر اساس گزارشات، پمپئو و نتانیاهو ولیعهد را تحت فشار قرار دادند که تا در فضای باز بیرون بیایند و حرکات بسیار مهم و نمادینی انجام دهند و آن ها سعی کردند او را متقاعد سازند که با یک جلسه عمومی یا بیانیه مشترک موافقت کند.

 

آن ها به وی توضیح دادند که وقتی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شود ارتقا روابط دوجانبه بین اسرائیل و عربستان سعودی دشوارتر خواهد شد، زیرا هر اقدامی احتمالا منوط به این خواهد بود که بخشی از یک توافق بزرگتری باشد که فلسطینی ها را شامل گردد، اما بن سلمان متقاعد نشد. این به معنای این نیست که او به سرنوشت فلسطینی ها اهمیت می دهد. بر اساس نظرسنجی انستیتو میدل ایست، در بین چهار اولویت احتمالی سیاست آمریکا در منطقه، تنها 23 درصد موافق تلاش برای راه حل دو کشور برای پایان مناقشه فلسطین و اسرائیل بودند و بقیه به گزینه های خاتمه بخشی به جنگ یمن و لیبی، دفاع از مردم سوریه و غیره رای دادند.

 

اما بن سلمان از این هراس دارد که شناسایی سریع روابط با اسرائیل با نارضایتی داخلی همراه شود. بسیاری از سعودی ها از جمله روحانیون و محافظه کاران، اسرائیل را همچنان دشمن منفور می دانند. عامل دیگر در ایجاد تردید ولیعهد برای مشروعیت بخشی روابط با اسرائیل، ملک سلمان می باشد. منابع اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا که با تفکر خاندان آل سعود آشنا هستند در مصاحبه با میدل ایست ای گفت: «تا زمانی که ملک سلمان 85 ساله زنده است، او به حمایت از آرمان فلسطین و مهار پسر دمدمی مزاج خود ادامه خواهد داد. پادشاه مانند اسلاف خود از راه حل دو کشوری حمایت می کند که در آن اسرائیل و فلسطین در کنار یگدیگر زندگی کنند».

 

پادشاه و پسرش نیز با نگرانی منتظرند ببینند دولت بایدن در مورد مسئله ایران چه تصمیمی می گیرد. بیش از هر چیز دیگر، رهبران سعودی نگرانند که رهبر آمریکا که قصد دارد مذاکرات خود را با ایران آغاز کند، تحریم ها را برداشته و توافق هسته ای جدیدی را برای تهران امضا کند. بنابراین محمد بن سلمان در حال حاضر بین بی توجهی به آرمان فلسطین، تمایل و نیاز خود به استفاده از اسرائیل برای جلوگیری از همکاری بین بایدن و ایران و دیدگاه پدرش در مورد راه حل عادلانه برای مسئله فلسطین گرفتار شده است. شرایط حساس داخلی و بین المللی، ولیعهد را مجبور می کند که به نشستن روی حصار ادامه دهد و از تصمیم گیری های چشمگیر خودداری کند. پیش بینی می شود که عربستان سعودی به سیاست گام به گام بهبود احتیاط روابط با اسرائیل ادامه دهد.

منبع:https://rahbordemoaser.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟