آینده روابط تشکیلات خودگردان فلسطین با اسرائیل در گرو طرح الحاق کرانه باختری

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
برآورد مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌وگوهای خصوصی این است که ماه کنونی سرنوشت طرح الحاق‌گرایانه اسرائیل را مشخص خواهد کرد.

به اعتقاد این مسئولان فلسطینی، اگر طرح الحاق کرانه باختری تا پایان ماه سپتامبر اجرایی نشود، فرصت تحقق آن رفته رفته کم خواهد شد و امکان دارد که گفت‌وگوها بر سر تجدید هماهنگی کامل امنیتی و اقتصادی با اسرائیل کلید بخورد.

در همین رابطه، به گزارش روزنامه عبری‌زبان هاآرتص، مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که در ارزیابی جدید وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطین، چندین سناریو به «محمود عباس»، رئیس این تشکیلات ارائه شده است که عنصر مشترک در این سناریوها این است که اگر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل و دولت ایالات متحده امریکا بخواهند طرح الحاق را عملیاتی کنند، احتمالا در اواسط ماه اوت جاری و یا اوایل ماه سپتامبر این کار را انجام خواهند داد اما با نزدیک شدن به زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در اواسط ماه سپتامبر و انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در اوایل ماه نوامبر، فرصت اعلام طرح الحاق کرانه باختری و غور اردن از سوی اسرائیل کاهش خواهد یافت.

تشکیلات خودگردان فلسطین دو ماه پیش همه توافقات با اسرائیل را در واکنش به اقدامات مربوط به طرح الحاق کرانه باختری متوقف کرد اما اختلافات داخلی اسرائیل و اختلافات تل‌آویو با واشنگتن مانع از این کار شد، در این میان تشکیلات خودگردان فلسطین تنها هماهنگی‌های امنیتی را به صورت کامل با اسرائیل متوقف کرده و بسیاری از مسائل مطرح شده نظیر لغو به رسمیت شناختن اسرائیل و تبدیل تشکیلات خودگردان به کشور و نحوه حل و فصل مسائل اقتصادی و دیگر امور حقوقی را به امید گذر از بحران کنونی نهایی نکرده است.

در همین ارتباط، تشکیلات خودگردان فلسطین تماس‌های فشرده‌ای با کشورهای جهان برای جلب موضع موافق آنان به منظور ممانعت اسرائیل از اجرای طرح الحاق کرانه باختری انجام داده است، طرحی که آینده این تشکیلات و تمام فرایند سیاسی را در معرض تهدید قرار داده است.

در این بین، مسئولان بلندپایه اسرائیلی بر این باور هستند که اعلام محدود یا نمادین طرح الحاق پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا امری است که نمی‌توان صریحا آن را دور از ذهن دانست چرا که با توجه به وضعیت سیاسی نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری امریکا امکان اتخاذ تصمیمات پیش‌بینی نشده با فشار گروه‌های تندرو وجود دارد.

در گفت‌وگوها میان تصمیم‌گیران سیاسی فلسطینی و منابع غربی و عربی پیش‌بینی شده است که نتانیاهو در دقیقه نود اقدام به اتخاذ گام محدود یکجانبه در شهرک‌های یهودی‌نشین خواهد کرد، اقدامی که با چراغ سبز کاخ سفید و جلب موافقت حزب آبی سفید خواهد بود.

صاحب‌نظران فلسطینی و اسرائیلی بر این اعتقاد هستند که تا زمان تداوم ویروس کرونا در اسرائیل و امریکا، رهبران اسرائیلی از دست یازیدن به این طرح خودداری خواهند کرد تا بار مضاعف و چه‌بسا سنگین‌تری از تبعات اقتصادی و بهداشتی کرونا بر دوش جامعه تحمیل نکنند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟