«سپر سیاه» بازوی امارات برای جذب سربازان مزدور در سراسر منطقه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
شهروندان کم تر از یک میلیون نفری امارات برای حضور در جنگ ها و نزاع های خارجی این کشور برای تقویت نفوذش در منطقه کفایت نمی کند، برای همین امارات سراغ «خارجی» ها می رود.

این نیروهای خارجی که مأمور اجرای مأموریت هایی می شوند که از آنها به مأموریت های «کثیف» یاد می شود، معمولا در جهان به «تفنگ های اجاره ای» یا «مزدور» شناخته می شوند.

امارات تاریخی سرشار از موارد استفاده از مزدوران دارد، برای اینکه خود را قدرت بانفوذ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و شاخ آفریقا جا بزند.

گفته می شود که امارات در چنین کارهایی از «محمد دحلان»، مسئول سابق دستگاه امنیت فلسطین، که هم اکنون از وی به عنوان مشاور امنیتی ولیعهد ابوظبی یاد می شود استفاده می کند.

او روابط بسیار نزدیکی با شرکت های خصوصی خدمات امنیتی دارد.

این مزدوران خارجی امکانات لازم برای امارات جهت حضور در جنگ های مسلح در لیبی و یمن را فراهم می کند. همچنین در اریتره که امارات در پی تأسیس یک پایگاه نظامی در آن است. همچنین در منطقه جدایی طلب «سومالی لند» و نیز در چهار بندر در چهار کشور بر کرانه دریای سرخ.

در سال 2015 نشریه «نیویورک تایمز» خبر داد که گروه های مزدوری از امریکای لاتین به شمار حدود 450 تن با لباس نظامی امارات در یمن مشاهده شده اند. در این گزارش تأکید شده بود که این نیروها در امارات آموزش نظامی دیده و سپس به یمن منتقل شده اند.

نشریه امریکایی «بیزفید» نیز طی گزارشی خبر داد که امارات برای تصفیه سران حزب یمنی «التجمع الیمنی للاصلاح» که امارات آن را شاخه یمنی اخوان المسلمین می داند از مزدوران خارجی استفاده کرده است.

این گزارش تأکید کرده بود که امارات می کوشد همه گروه های مخالف سیاست های خود در یمن را تصفیه کند. امارات با حمایت از گروه های جدایی طلب می کوشد که منطقه جنوب یمن را جدا و به نقطه نفوذ خود تبدیل کند تا از بندر سقطری به عنوان گذرگاه مبادلات تجاری خود با هند از مسیر خلیج هند استفاده کند.

پایگاه های یمنی خبر داده اند که امارات قراردادی به ارزش 529 میلیون دلار با شرکت مشاوره امنیتی «رفلکس رسپانسیز» ــ به ریاست مدیر سابق شرکت مشهور «بلک واتر» ــ امضا کرد.

از اوایل سال جاری میلادی نیز روشن شد که شرکت خدمات امنیتی «سپر سیاه» که یک شرکت اماراتی است سربازان سودانی تازه ای را به دبی آورده تا پس از آموزش های لازم مسئولیت تأسیسات نفتی امارات را بر عهده بگیرند، اما بعد این سربازان به یمن و لیبی منتقل شده اند.

براساس گزارش ها، این شرکت اماراتی دست کم 3هزار سودانی را جذب خود کرده است. در شهر بنغازی که تحت کنترل نیروهای ژنرال خلیفه حفتر است نیز دست کم هزار مزدور سودانی حضور دارند.

از اوایل سال جاری میلادی رسانه ها به «رسوایی» های شرکت «سپر سیاه» توجه نشان دادند. این شرکت بسیاری از جوانان سودانی را برای کار در امارات جذب و سپس به میدان های جنگ در یمن و لیبی اعزام کرده است. گفته شده که این مزدوران ماهانه حقوقی معادله 1200 تا 2000 دلار دریافت می کنند.

بسیاری از این افراد پس از بازگشت به خرطوم و همچنین خانواده های بسیاری از آنان، با تظاهرات دربرابر سفارت امارات در خرطوم خواستار محاکمه شرکت «سپر سیاه» شده اند. با تکرار این تظاهرات مجموعه ای از وکلای سودانی در ماه مارس گذشته از تلاش برای تنظیم شکواییه رسمی از این شرکت خبر دادند.

شرکت «سپر سیاه» نه حاضر به فسخ قراردادهای این افراد است و نه اجازه بازگشت آنان به سودان را می دهد و به گفته این وکلا عملا آنها را گروگان گرفته است.

این شرکت همواره اتهامات علیه خود را رد و تأکید کرده که یک شرکت خدمات امنیتی است و تهدید کرده که علیه کسانی که متهمش می کنند دست به اقدامات قانونی خواهد زد.

اما قربانیان می گویند که شرکت مزبور پس از بستن قرارداد اوراق هویت و اموال شخصی آنان را گرفته است.

وزارت خارجه سودان اخیرا اعلام کرد که این موضوع را با وزارت خارجه امارات بررسی کرده است. این وزارت همچنین تأکید کرد که این موضوع به روابط دو کشور آسیبی نخواهد زد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟