اهداف اقتصادی سفر «مصطفی الکاظمی» به عربستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 یک منبع آگاه سیاسی اهداف سفر «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، به عربستان را تشریح کرد.

به گفته این مقام هدف اصلی از این سفر تحقق شراکت راهبردی میان عراق و عربستان ازطریق گذرگاه مرزی عرعر است که قرار است به گذرگاه اصلی مبادلات تجاری عراق با کشورهای خلیج تبدیل شود و به وابستگی کامل عراق به گذرگاه مرزی ام قصر پایان دهد.

این مقام افزود که قرار است منطقه النخیب یک منطقه آزاد تجاری اعلام شود و در این سفر مسائل امنیتی مربوط به حضور برخی گروه های مسلح در اطراف النخیب بررسی خواهد شد.

این منبع تأکید کرد که الکاظمی در دیدار با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، بازگشایی گذرگاه عرعر را بررسی خواهد کرد و این مهم ترین پرونده سفر الکاظمی به ریاض خواهد بود.

به گفته این مقام آگاه عراقی عربستان برایی بازگشایی این گذرگاه که از زمان حمله رژیم بعث به کویت در سال 1990 بسته مانده شرط هایی تعیین کرده که از همه مهم تر اجرای تعهداتی است که دولت عراق در زمان نخست وزیری «حیدر العبادی» درباره امنیت این منطقه داده بود.

این مقام تأکید کرد که عراق متعهد شده که گروه های مسلح وابسته به ایران در این منطقه حضور نداشته باشند و افزوده که عربستان با حضور نیروهای تیپ العباس که وابسته به عتبه عباسی می شود مخالفتی ندارد.

به گفته این منبع موضوع بر سر امنیت منطقه از نقطه صفر مرزی تا منطقه النخیب است و عراق نیز مخالفتی با این شرط ندارد.

منطقه النخیب در فاصله 192 کیلومتری مرز عراق و عربستان است و حضور گروه های مسلح در آن بحث های بسیاری در پی داشته است و از 5 سال پیش امنیت این منطقه به دست ستاد عملیات جزیره در ارتش عراق است.

این مقام همچنین تأکید می کند که عربستان می خواهد این گذرگاه مرزی برای ورود کالاها به عراق کاملا امن باشد و به عراق وعده داده که  عوارض گمرکی را پایین نگه دارد و همچنین از کالاهای کشورهای متحد خود در خلیج عوارض نگیرد و به این ترتیب امیدوار است که 50 درصد کالاهایی که ام القصر وارد عراق می شدند به عرعر منتقل شوند.

براساس این گزارش، دولت عراق می کوشد با بازگشایی این گذرگاه، معبری خالی از سلطه نیروهای غیر قانونی و فاسد ایجاد کند.

این منبع افزوده که دولت تصمیم دارد که در فاصله میان النخیب تا بغداد که منطقه جرف النصر» (60 کیلومتری جنوب بغداد در استان بابل) نیز در آن قرار دارد و گروه های مسلح بر آن سلطه دارند تمهیدات امنیتی بیشتری تدارک ببیند تا هیچ مشکلی در مسیر تردد کالاها پیش نیاید.

گذرگاه مرزی عرعر توسط یک شرکت فرانسوی و با هزینه عربستان بازسازی شد و تا کنون چند بار سخن از بازگشایی رسمی مطرح شده بدون آنکه در عمل اتفاقی بیفتد.

قرار است عربستان همچنین گذرگاه مرزی جمیمه در استان مثنی (مرکز آن: سماوه) را نیز بازگشایی کند.

یکی از عرصه های مهم همکاری میان عراق و عربستان که در مذاکرات سابق دو کشور درباره آن توافقاتی انجام شده در عرصه کشاورزی است.

وزارت کشاورزی عراق امروز (دوشنبه، 20 ژوئیه) خبر داد که وزیر کشاورزی عراق عضو هیئت همراه نخست وزیر عراق به عربستان است و افزود که یکی از اهداف این سفر بستن توافقی راهبردی میان عراق و عربستان در عرصه کشاورزی است.

شب گذشته اعضای شورای روابط عراق و عربستان به ریاست «علی عبدالامیر علاوی»، وزیر دارایی عراق، وارد ریاض شدند.

قرار است «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، امروز در رأس هیئتی بلندپایه به ریاض و سپس به تهران سفر کند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟