به بهانه سفر مصطفی کاظمی به تهران؛ نخست وزیرهای عراق در اولین سفر خارجی به کجا رفتند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 فردا سه شنبه، مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق راهی تهران می شود. این نخستین سفر خارجی او بعد از تصدی سمت نخست وزیری عراق است. بنا بود کاظمی اولین سفر خارجی خود را از عربستان سعودی آغاز کند که این سفر به دلیل انتقال پادشاه عربستان به بیمارستان لغو شد، برای همین نخستین سفر خارجی او بعد از تصدی سمت نخست وزیری، ایران شد.

در اینجا به سابقه نخستین سفر خارجی نخست وزیرهای عراق به خارج اشاره می کنیم.

نخستین نخست وزیر عراق بعد از سقوط رژیم بعث در سال 2003، ایاد علاوی بود. او که علاوه بر شهروندی عراق، شهروندی بریتانیایی و لبنانی نیز دارد، در بحبوحه اشغال عراق توسط نیروهای امریکایی و در زمان ریاست حکومت امریکایی عراق، پل بریمر، نخست وزیر عراق شد. در آن زمان ایاد علاوی نخستین سفر خارجی خود را به ایالات متحده امریکا انجام داد.

بعد از او ابراهیم الجعفری برای یک دوره شش ماهه نخست وزیر شد. وی که علاوه بر شهروندی عراقی، شهروندی بریتانیایی دارد، نخستین سفر خارجی خود را به ترکیه انجام داد.

بعد از ابراهیم جعفری، نوری مالکی نخست وزیر عراق شد. وی که فقط شهروندی عراقی را دارد، نخستین سفر خارجی خود را به اردن انجام داد. نوری مالکی در سال 2010 مجددا نخست وزیر عراق شد که نخستین سفر خارجی خود را این بار به ایالات متحده امریکا انجام داد.

در سال 2014 و در بحبوحه اشغال موصل توسط تروریست های داعش حیدر العبادی به نخست وزیری عراق رسید. او که علاوه بر شهروندی عراقی، شهروندی بریتانیایی دارد نخستین سفر خارجی خود را به عربستان سعودی انجام داد.

در سال 2018، عادل عبدالمهدی که علاوه بر شهروندی عراق، شهروندی فرانسه را نیز دارد، نخستین سفر خارجی خود را به مصر انجام داد.

کاظمی علاوه بر شهروندی عراقی شهروندی سوئدی دارد. در عراق تابعیت دوم داشتن قانونی است و بسیاری از شهروندان عراقی تابعیت دوگانه دارند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟