رهاورد هفت سال حکمرانی «عبدالفتاح السیسی» بر مصر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روز سی‌ام ژوئن سال 2020 زمانی است که مردم مصر طبق وعده‌های «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری این کشور چشم‌انتظار ایجاد دولت مدرن هستند که رفاه و آسایش اقتصادی و اجتماعی را به مردم مصر به ارمغان بیاورد، مردمی که السیسی آنها را در پی تظاهرات سال 2013 آنها را «نور چشمان» توصیف کرده بود.

اما اکنون پس از گذشت هفت سال از آن زمان، نیمی از مردم مصر در فقر شدید به سر می برند و با کمک‌های خارجی و سازمان‌های مردم‌نهاد زندگی می کنند، میزان بدهی‌های مصر به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده به طوری که گریبان چندین نسل آتی را هم خواهد گرفت، این در حالی است که السیسی از شهروندان مصری می خواهد به دستاوردهایی نظیر احداث پل‌ها و راه‌ها افتخار کنند.

السیسی در حالی به ساخت پل‌ها، راه‌ها و سازه‌های بتنی در پایتخت اداری جدید مصر در شرق قاهره می بالد که ملیون‌ها مصری در سایه سیاست‌های اقتصادی شکست خورده در زیر خط فقر قرار گرفته اند.

در گزارش سازمان مرکزی آمار مصر که در تاریخ 20 ژوئن جاری صادر شده، آمده است که 50.1درصد از خانواده‌های مصری برای گذران زندگی خود متکی به کمک‌های آشنایان، نزدیکان و سازمان‌های مردم نهاد هستند به ویژه آنکه با شیوع ویروس کرونا وضعیت بسیاری از خانواده‌های مصر وخیم‌تر شد.

با فرا رسیدن ماه ژوئیه، دولت افزایش جدید بهای برق مصرفی منازل را علیرغم تنگنای معیشتی که اغلب جمعیت 100 میلیون نفری مصر با آن دست به گریبان هستند، اعمال خواهد کرد.
دولت مصر در همین ماه جاری ژوئن نیز از افزایش 30درصدی بهای برخی کالاها از جمله بنزین خبر داده بود که این افزایش قیمت، هفتمین مورد آن از زمان به قدرت رسیدن السیسی یه قدرت است، وی چند روز پیش همچنین از اعمال مالیات‌های جدید بر فرآورده‌های نفتی خبر داده بود.

در همین رابطه، «احمد ابراهیم»، کارشناس امور اقتصادی مصر در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید تصریح کرد: «سیاست‌های دولت در طل هفت سال گذشته تفاوتی پیدا نکرده است، دولت همواره بر استقراض داخلی و خارجی، مالیات‌ها و افزایش بهای خدمات برای تامین منابع مالی خود استفاده کرده است.»

وی افزود: «بحران کرونا از شکست فاحش دولت در ارائه پیش‌پا افتاده‌ترین خدمات به شهروندان پرده برداشت، دولت حتی قادر به تامین داروهای مورد نیاز در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی نیست.»

این کارشناس مصری اظهار داشت: «متاسفانه دولت تنها از پشت عینک خود به امور نگاه می کند و دستاوردهایش را در رسانه‌های دولتی تبلیغ می کند، این در حالی است که بسیاری از مردم مصر در گرداب فقر، گرانی، بیماری و دیگر مشکلات اجتماعی دست و پا می زنند، برای مردم تامین زندگی آبرومندانه، دارو و آموزش و پرورش، اهمیتی بسیار فراتر از ساخت پل‌ها و راه‌ها دارد.»

بدهی‌هایی فراتر از بدهی‌های هفت دهه گذشته

دولت مصر طی هفت سال گذشته سیاست‌های دردناک و سختی را در قبال فقرا و افراد کم‌درآمد به ویژه پس از توافق با صندوق بین المللی پول در سال 2014 بر سر اجرای برنامه اقتصادی و شناورسازی بهای جنیه مصر در برابر دلار و لغو تدریجی یارانه سوخت و برق و افزایش مالیات بر ارزش افزوده اتخاذ کرد، دولت همچنین برای جبران کسری بودجه سنگین خود مجبور شده چندین بار از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام کند.

ارتش و دستگاه‌های امنیتی؛ احتکار قدرت و دورسازی افراد شایسته

از هفته‌های نخست کودتا علیه مرسی، تمایل السیسی برای شانه خالی کردن از تعهدات خود در قبال گروه‌های سیاسی و مردم برای چرخش قدرت و واسپاری آن به گروه‌های سیاسی مدنی روشن شد

در این میان، السیسی تنها به نخست‌وزیر نظامی اکتفا نکرد بلکه برای اغلب پست‌های وزارتی و دولتی مهم شخصیت‌های نظامی فاقد تخصص و دیدگاه را گمارد تا خود بتواند بر همه پرونده‌ها نظارت داشته باشد وی همچنین بسیاری از پروژه‌ها را به سازمان مهندسی ارتش و شرکت‌های وابسته به آن سپرد.

السیسی همچنین علاوه بر اتکا به ارتش و دستگاه‌های امنیتی، دستگاه اطلاعاتی ملی و امنیت ملی را هم وارد پروژه‌های اقتصادی کرد و بسیاری از دستگاه‌های دولتی غیرنظامی و شرکت‌های خصوصی را از میدان رقابت بیرون کرد.

همه این اقدامات السیسی و حلقه اطراف وی برای راضی نگه داشتن ارتش از رهگذر توسعه امتیازات اقتصادی در برابر بکارگیری از قدرت این نهاد در حمایت از نظام سیاسی حاکم است.

شکست‌های متوالی از جزایر تیران و صنافیر تا رود نیل

صرف‌نظر از دو جزیره تیران و صنافیر به سود عربستان در آوریل سال 2016 در برابر کمک‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها، نخستین گام در چارچوب تحقق همگرایی میان کشورهای عربی و اسرائیل به شمار می رود، اقدامی که علیه اقتضائات امنیت ملی مصر و برتری راهبردی بنا به دلایل واهی انجام شد و مصر نفوذ خود در خلیج عقبه را از دست داد.

در همین راست، در صورتی که مالکیت این جزایر به طور کامل و رسمی به سعودی‌ها واگذار شود و آنها بتوانند حق حاکمیت در این منطقه داشته باشند باید اسرائیل هم با آن موافقت کند که البته موافقت اولیه از طرف آنان اعلام شده است.

سعودی‌ها بخشی از قرار داد کمپ دیوید هستند و این موضوع بهانه‌ای خواهد شد تا آنان با فراق بال بیشتر و به صورت آشکارتری ارتباطات خود با اسرائیل را در قالب گفتگوهای مربوط به این را آشکارتر کنند. بدون شک اگر سعودی‌ها وارد چنین گفتگویی با اسرائیلی‌ها شوند کار به همکارهای امنیتی هم کشیده خواهد شد.

مقامات عربستان همواره به دنبال پوششی برای ارتباطاتشان با اسرائیل و همکاری با آنان بودند لذا از این موضوع استفاده می‌کنند،سعودی‌ها اکنون نیاز دارند که روابط خودشان با تل‌آوی را به صورت منظم و تحت یک چارچوب و قاعده ادامه دهند و از این قرارداد هم بدین منظور استفاده خواهند کرد.

از سوی دیگر، مصر با ساخت سد النهضه توسط اتیوپی رو به روست که تاثیرات غیرقابل انکاری بر این کشور دارد، نکته حایز اهمیت اینکه مصر ، سودان و اتیوپی هریک برای ادامه حیات و توسعه زیرساخت های اقتصادی خود بشدت به منابع آبی نیل نیازمندند. عدم دسترسی هر یک از این کشورها به منابع آبی که مستقیما با توسعه اقتصادی آنها در ارتباط است می تواند بحران بزرگی ایجاد کند. کمبود آب در کشورهای حوزه رود نیل به منزله از دست رفتن فرصتهای شغلی و عدم توسعه اقتصادی و در نتیجه فقر است. این پدیده می تواند سیل مهاجران به کشورهای دیگر را تشدید کند. عدم توافق این سه کشور در خصوص تقسیم منابع آب رود نیل می تواند سرآغاز جنگ بر سر آب در آفریقا باشد.

چنانچه مقامات اتیوپی از اول ماه میلادی جدید آبگیری مخزن سد را بدون حصول توافق با مصر آغاز کنند ، این رویداد می تواند همزمان آغاز یک بحران جدید با ابعاد منطقه ای در آفریقا باشد. بحرانی که امواج آن کمتر از جنگ مستقیم نخواهد بود.چنانچه مقامات اتیوپی از اول ماه میلادی جدید (پانزده روز دیگر) ، آبگیری مخزن سد را بدون حصول توافق با مصر آغاز کنند ، این رویداد می تواند همزمان آغاز یک بحران جدید با ابعاد منطقه ای در آفریقا باشد. بحرانی که ممکن است به جنگ مستقیم منجر نشود ، ولی قطعا مشکلات عظیم اجتماعی، اقتصادی و دیپلماتیک در این بخش از جهان را رقم خواهد زد که امواج آن کمتر از جنگ مستقیم نیست.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟