الحاق کرانه باختری، عادی سازی روابط میان اسرائیل و امارات را در معرض امتحان گذاشت

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 یک پژوهش جدید در انیستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک فاش کرد مسئولان اماراتی به علت طرح اسرائیل برای الحاق کرانه باختری که گمان می کنند تلاش ها برای عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای خلیج را از بین می برد، در بیم و نگرانی به سر می برند.

این پژوهش که به دست دو نفر از پژوهشگران این انیستیتو متخصص در مسائل اسرائیل و روابط اسرائیل با کشورهای عربی نوشته شده است، اشاره می کند که طی سال های گذشته سطح همکاری اقتصادی و امنیتی بی سابقه میان اسرائیل و امارات افزایش یافته است.

پژوهشگران این افزایش همکاری را با تهدید مشترک امارات و اسرائیل یعنی ایران، وجود مقر آژانس بین المللی انرژی تجدید پذیر در ابوظبی و دفتر تجاری غیر رسمی در دبی مرتبط می دانند.

در ماه مه نیز شرکت هواپیمایی الاتحاد امارات در اولین پرواز مستقیم از ابوظبی به تل آویو، به بهانه ویروس کرونا و کمک به ملت فلسطین پروازی تجاری به مقصد فرودگاه بن گوریون راه انداخت.

این پژوهش با صرف نظر از هدف این پرواز، نوع عادی سازی روابط در مرحله آتی را فاش کرد، اگر اسرائیل گام های دیگری را از طرف مقابل بخواهد دیدار با امارات در نیمه راه، سرمایه گذاری طولانی مدتی است که اسرائیل باید در صورت اتخاذ نکردن آن به آن توجه کند.

با این وجود اماراتی ها بر اساس این پژوهش هر تحرکی را برای ایجاد دو کشور در فلسطین حتی به صورت نمادین، تهدید بزرگی برای امنیت ملی خود می دانند و معتقدند این اقدامات تلاش های امارات در دو دهه برای تحقق امنیت منطقه را پیچیده می کند.

امارات انتظار دارد یک کشور که بی ثبات و پر از درگیری است وجود داشته باشد علاوه بر اینکه یک پیروزی تبلیغاتی اولیه، و شانسی در برابر نمایندگان ایران در لبنان، غزه یا هر مکان دیگری به دست بیاورد.

از این جهت امارات از هشدار دادن علنی به اسرائیل نسبت به پیامدهای الحاق کرانه باختری دریغ نکرده است که می توان به مقاله عبری سفیر امارات در امریکا در تاریخ 13 ژوئن اشاره کرد که در آن به ملت اسرائیل نسبت به پیامدهای بد اقدام اسرائیل در الحاق کرانه باختری بر روابط آن با کشورهای عربی هشدار داد.

پس از آن نیز «هند العتیبه»، یک مدیر در وزارت خارجه امارات در بیانیه ای به عبری از ملت اسرائیل خواست در طرح الحاق کرانه باختری بازبینی کنند.

این پیام ها به معنای عقب نشینی از عادی سازی روابط نیست بلکه نگرانی از آینده آن است.

اخیرا «انور قرقاش»، وزیر مشاور امور خارجه امارات نیز ددر کنفرانس سالانه کمیته یهودی امریکایی که در ماه پیش برگزار شد به صراحت از امکان صلح با اسرائیل سخن گفت.

این پژوهش نشان داد که اظهارات علنی مقامات امارات روند معمولی است که مقامات امارات از بیان علنی آن در شبکه های اجتماعی برای ارتباط گیری با اسرائیل یا یهودیان خجالت نمی کشند و این مساله حتی قبل از اینکه مساله الحاق کرانه باختری هم مطرح شود وجود داشته است.

در ماه سپتامبر گذشته «عبدالله بن زاید»، وزیر خارجه امارات با انتشار عبارت «شانا توفا» سال جدید یهودیان را به آن ها تبریک گفت و در ماه ژانویه نیز توئیتی به زبان عربی درباره هولوکاست منتشر کرد.

این پژوهش اشاره کرد اماراتی ها از این می ترسند که طرح الحاق کرانه باختری ابزار قدرت نرم را به ترکیه بدهد به خصوص اینکه رجب طیب اردوغان خود را مدافع قدس تصور می کند و برخی پیام های رد و بدل شده در دوره اخیر به زبان عربی درباره مساله تبدیل ایاصوفیه به مسجد نشان می دهد که این گام اردوغان در چارچوب بازگرداندن آزادی به مسجد الاقصی در قدس انجام شده است.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟