4 چالش پیش روی دولت جدید یمنی عبد ربه منصور هادی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 دولت سهم‌محور یمن پس از ادای سوگند که با غیبت نماینده حزب وحدت ناصری در اعتراض به برپایی مراسم سوگند در اراضی غیر یمنی همراه بود، وارد آزمونی واقعی شده است.

23 وزیر یمنی از جمله 5 شخصیت مورد حمایت شورای انتقالی جنوب پیشتر در ریاض، پایتخت عربستان در برابر عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن سوگند یاد کردند، مراسمی که با غیبت «حسین الاغبری»، وزیر اداره محلی به عنوان سهمیه حزب وحدت ناصری همراه بود.

در همین رابطه، منبعی دولتی در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: قرار است دولت جدید ظهر فردا یکشنبه به عدن، پایتخت موقت یمن برای آغاز فعالیت خود انتقال یابد.

در این میان، حزب وحدت ناصری یمن به صورت ضمنی پیشتر تهدید کرده بود در صورتی که سوگند قانون اساسی اعضای دولت جدید در ریاض برگزار شود، از دولت خارج خواهد شد چرا که توافق ریاض بر برگزاری مراسم سوگند دولت جدید در عدن تصریح داشت.

منبعی سیاسی در حزب وحدت ناصری تصریح کرد: این گروه طی ساعات آتی موضع خود در رابطه با حضور در دولت را اعلام خواهد کرد همچنین برگزاری این مراسم در ریاض علیرغم تضمین‌های عربستان بر عدم وجود هیچگونه مانعی امنیتی در عدن نشانه‌ای بر نیت دولت یمن به عدم بازگشت به اراضی یمن برای انجام مسئولیت است.

در این بین، دولت جدید یمن با پرونده‌های پیچیده‌ای از جمله بازیابی کنترل مناطق تحت سلطه شورای انتقالی جنوب به ویژه در عدن، لحج، ابین و سقطری رو به رو است.

مساله تخلیه عدن، پایتخت موقت یمن از یگان‌ها و تجهیزات نظامی متعلق به شورای انتقالی جنوب از جمله پرونده‌های پیچیده روی میز دولت جدید یمن خواهد بود که احتمالا دست به ادغام این تشکیلات نظامی مستقر در عدن در چارچوب وزارت دفاع خواهد زد.

در این میان، نیروهای جدایی‌طلب شورای انتقالی جنوب بعید است که تن به تصمیمات وزارت دفاع از جمله ادغام‌ این نیروها دهند چرا که این شورا خواهان عقب‌نشینی نیروهای دولتی یمن از استان‌های جنوبی نظیر شبوه و وادی حضرموت هستند.

پرونده اقتصادی دومین پرونده مهم دولت جدید خواهد بود به ویژه بعد از فروپاشی بی‌سابقه واحد پولی یمن در برابر ارزهای خارجی که هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم.

سومین پرونده پیچیده در برابر دولت یمن، بازیابی اقتدار دولت در مناطق تحت کنترل خود خواهد بود که منصور هادی در نخستین دیدار خود با دولت جدید بر حفظ اعتبار و اقتدار دولت تاکید کرد.

در همین ارتباط، شورای انتقالی جنوب یمن بر شماری از نهادهای دولتی در عدن تسلط یافته است، به گفته ناظران، وزرای شورای انتقالی در برابر آزمونی واقعی قرار دارند تا ثابت کنند تحت سیاست‌های این شورا در وزارتخانه‌ها فعالیت خواهند کرد یا سیاست‌های دولت جدید را پیش خواهند برد.

چهارمین چالش، فعالیت منظم و دائمی دولت جدید در عدن خواهد بود به ویژه که طی سالیان گذشته همواره انتقاداتی از فعالیت دولت یمن به دور از اراضی این کشور و در ریاض مطرح بوده است، منصور هادی در جلسه ادای سوگند دولت جدید تاکید کرد که از امروز به بعد هیچ وزیری خارج از عدن فعالیت نخواهد کرد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟