افزایش قیمت نان در لبنان؛ عامل احتمالی تشدید تظاهرات اعتراضی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
وزارت اقتصاد لبنان روز گذشته قیمت هر بسته نان را 20 درصد افزایش داد و این در حالیست که کشور با فروپاشی اقتصادی شدیدی رو به روست و مقامات لبنان دیگر نمی توانند به حمایت از کالاهای اساسی ادامه دهند اما از طرفی دیگر بحران معیشتی سختی در نتیجه اقدامات مقابله با ویروس کرونا هم به وجود آمده است.

احتمال دارد این تصمیم دولت لبنان موجی جدید از تظاهرات مردمی را برانگیزد؛ تظاهراتی که اخیرا با درگیری بین نیروهای امنیتی و گروهی از جوانان که برای اعتراض به وضعیت بد معیشتی به خیابان ها آمده بودند، مجددا و با قدرت بازگشت.

«راوول نعمه»، وزیر اقتصاد دولت پیشبرد امور لبنان روز گذشته اعلام کرد که با توجه به افزایش مداوم و شدید قیمت گندم در بورس جهانی و کاهش ارزش لیره لبنان در برابر دلار و در راستای حفظ امنیت غذایی، قیمت یک بسته نان از 2 هزار لیره به 2 هزار و 500 لیره افزایش پیدا کرد.

این اولین باری نیست که وزارت اقتصاد لبنان از زمان بدترین بحران اقتصادی کشور از پاییز 2019 دست به این اقدام زده است.

بنابر ارزیابی های صندوق بین المللی پول، قیمت ها در لبنان 144 درصد افزایش داشته و بیش از نیمی از ساکنان کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و ده ها هزار لبنانی کار و منابع درآمدی خود را از دست دادند.

ناظران هشدار دادند که اگر مقامات سیاسی به دعواهای خود ادامه داده و تلاشی برای ایجاد راهی برای حل بحران اقتصادی شدید در کشور نکنند، اوضاع بدتر هم خواهد شد.

در این میان «حسین عبدالحسین»، یک نویسنده لبنانی گفته است که نان زعتر که پیش از این با نان یارانه ای تهیه می شد اکنون یافت نمی شود و آن دسته از کارگران و کارمندانی که از این نان های ساده می خوردند اکنون باید هزینه بیشتری صرف تهیه آن کنند.

بر اساس ارزیابی های سازمان ملل، نرخ فقر در لبنان در سال 2020 به 55 درصد رسید و این در حالیست که سال 2019، نرخ فقر 28 درصد بود و نرخ فقر مطلق نیز از 8 به 23 درصد افزایش یافت.

گفتنی است روز جمعه، وزارت دارایی و بانک جهانی توافق نامه ای را برای کمک های اضطراری به لبنان به مبلغ 246 میلیون دلار امضا کردند تا از طریق انتقال مالی و خدمات اجتماعی به حدود 786 هزار لبنانی که زیر خط فقر زندگی می کنند، کمک شود.

پیش از این و در هفته گذشته 3 شهر اصلی در لبنان شاهد تظاهرات اعتراضی به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی در سایه تداوم منع آمد و شد به علت ویروس کرونا بود.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟