نگرانی عربستان و برخی کشورهای عربی از تصمیم های دولت جدید امریکا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

عربستان و برخی از کشورهای عربی به دنبال یکپارچه سازی مواضع خود در برابر تصمیم های دولت جدید امریکا هستند اما برخی اقدامات آنان را نگران کرده است.

در سایه تنش فزاینده در سطح کشورهای عضو شورای همکاری در پی تصمیم های دولت جدید امریکا، عربستان در تلاش است تا از هرگونه درگیری جانبی نظیر آنچه میان مصر و قطر رخ داد جلوگیری کند.

این اقدام عربستان برای این است که در حال حاضر مانع از هرگونه پیامد نامطلوب ناشی از این درگیری ها شود؛ چرا که تلاش می کند همه را در برابر دولت جدید امریکا متحد کند.

گفت وگوها بین مصر و کویت

پس از گذشت روزها از تنش های مجدد بین قاهره و دوحه در پی مواضع برخی از مسئولان دو کشور طی مذاکرات مقدماتی و انتقاد برخی رسانه های منتسب به قطر از ارتش مصر، دو کشور به اختلافات خود با میانجیگری کویت و با گفت وگوی تلفنی امیر کویت با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر در ابتدای هفته گذشته پایان دادند.

طی این گفت وگوی تلفنی، السیسی به بررسی 3 پرونده با کویت پرداخت؛ مساله اول انتخاب مجدد احمد ابو الغیط به عنوان دبیرکل اتحادیه عرب به مدت 5 سال دیگر است. مساله دوم نیز به حمایت کشورهای عضو شورای همکاری از موضع مصر در رابطه با سد النهضه و فشار آنها بر اتیوپی برای کشاندن این کشور به میز مذاکرات بود اما مساله سوم به روند روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر در پی حل اختلافات در شهر العلای عربستان بر می گردد.

این تماس ها جزئیات و اطلاعات بسیاری را به همراه داشت به خصوص در رابطه با آشتی با قطر که نشان می داد مصر از بازگشت سریع روابط با قطر که هیچ یک از درخواست های مصر را اجابت نکرده است ناراضیست اما کویت بر لزوم عبور از اختلافات در وقت حاضر تاکید داشت.

علت نگرانی ها از تصمیم های دولت جدید امریکا

به گفته یک منبع مصری در گفت وگویی با روزنامه لبنانی «الاخبار» حاکمان برخی کشورهای عضو شورای همکاری با نگرانی به اقدامات دولت جدید امریکا می نگرند و این امر به گزارش سفارت هایشان بر می گردد، اما علت نگرانی ها تنها موضع امریکا نسبت به جنگ در یمن که پیش از این نیز رسما به عربستان اعلام شده بود نیست بلکه مشکلات دیگری که حل نشده اند و بیش از حد طول کشیده است نیز عامل نگرانی حاکمان برخی از کشورهای عضو شورای همکاری است به خصوص با توجه به اینکه امریکا تمایلی به حل این مشکلات قبل از تلاش برای توافقی جدید با ایران ندارد.

بنابر آنچه به السیسی در این تماس های تلفنی گفته شده است و انتظار می رود که نشستی سه جانبه بین کشورهای عضو شورای همکاری، مصر و اردن نیز برگزار شود، چندین پرونده در راستای یکپارچه سازی مواضع این کشورها و عدم اختلاف در تعامل با دولت جدید امریکا بررسی خواهد شد.

آنچه 4 کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر را نگران کرده است، همچنین موضع عمان و کویت علاوه بر اردن است که همیشه میانه روی را در پیش گرفته است.

اختلاف نظر جزئی میان عربستان و امارات

در این میان اختلافاتی میان «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان و «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی نیز وجود دارد به گونه ای که ولیعهد عربستان معتقد است اوضاع باید به صورت موقت در حال حاضر آرام باشد اما ولیعهد ابوظبی معتقد است که مسامحه با دولت بایدن ثبات منطقه را تهدید می کند به خصوص با توجه به اینکه بایدن قصد از بین بردن تمام آنچه که برای مقابله با ایران فراهم شده است را دارد.

تغییرات اساسی در سیاست خارجی عمان

با وجود اینکه عربستان منتظر تصمیمات بیشتر دولت جدید امریکا نه تنها در خصوص یمن بلکه در سایر پرونده ها نیز است اما بحران واقعی که ریاض را نگران کرده، مواضع سایر کشورهای عضو شورای همکاری به ویژه عمان است، البته نه به علت تغییراتی که درون نظام خود داده است بلکه بیشتر به علت گزارش های اطلاعاتی است که خبر از تغییرات اساسی در سیاست خارجی عمان به خصوص پس از دریافت کمک مالی از قطر را دارد.

آنچه در پایان گفت وگوها میان مصر و کویت بر سر آن توافق شد، لزوم صلح و سازش تا اطلاع ثانوی و پرهیز از هرگونه اختلافات در دوره کنونی بود نه فقط به علت تضمین واکنش امریکا بلکه به آن علت که دوحه می تواند بیش از هر وقت دیگر بر تصمیم گیرندگان در واشنگتن فشار بیاورد و تاثیر بگذارد.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟