درس‌های تلخ جنگ بی‌حاصل یمن برای عربستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
علیرغم تشدید تنش‌ها در جنگ یمن از رهگذر موفقیت انصارالله یمن در حملات موشکی و پهپادی به اراضی عربستان، به نظر می‌رسد پس از تصمیم دولت جدید امریکا در متوقف‌سازی فروش تسلیحات به ریاض و درخواست رسمی برای توقف جنگ یمن، این جنگ به پایان خود نزدیک شده است اما جنگ مذکور درس‌هایی برای رهبران عربستان در پی داشت از جمله اینکه ریاض با وجود بودجه هنگفت نظامی از پیروزی در جنگ یمن و فراتر از آن در صیانت از اراضی خود دربرابر حملات تلافی‌جویانه موشکی انصارالله ناتوان مانده است.

جنگ یمن تقریبا از شش سال پیش با شعار «طوفان قاطعیت» و با هدف مهار نفوذ ایران در یمن و بازگرداندن «عبد ربه منصور» به قدرت آغاز شد اما در عین حال، «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی از این جنگ برای مطرح کردن خود به عنوان رهبر اهل کشورهای اهل سنت بهره‌برداری کرد و به خاطر همین اصرار داشت تا کشورهای اهل تسنن نظیر امارات، بحرین، مغرب، اردن، مصر و قطر در این جنگ مشارکت داشته باشند؛ کشورهایی که به تدریج از این ائتلاف عقب‌نشینی کردند.

 

پس از گذشت شش سال از آغاز جنگ، نتایج آن کاملا برعکس بوده و این جنگ عربستان را در وضعیت دشواری در برابر نهادهای بین‌المللی حقوق‌بشری به عنوان کشور متجاوز به همسایه جنوبی خود قرار داده است اما موضوع نگران‌کننده برای رهبران این کشور به ناتوانی ریاض از یکسره کردن نتیجه جنگ با گروهی بر می‌گردد که نه ارتش منظم دارند و نه بودجه‌ای مشخص برای تامین جنگ‌افزار مورد نیاز.

 

در مقابل، عربستان در سال 2019 میلادی 70 میلیارد دلار برای بودجه نظامی خود اختصاص داد که با مقایسه این مبلغ با تولید ناخالص ملی خود پس از امریکا و چین در رتبه سوم قرار دارد و از کشورهایی نظیر روسیه، هند، فرانسه و بریتانیا پیشی گرفته است به طوری که عربستان نزدیک به 10درصد از درآمد ملی خود را صرف امور نظامی می‌کند، این در حالی است که فرانسه تنها 2درصد از درآمد ملی خود را به بودجه نظامی اختصاص می‌دهد، در این میان، عربستان با صرف این مبلغ هنگفت از درآمدهای خود به بودجه نظامی می‌بایست به قدرت نظامی در خاورمیانه همطراز با ترکیه، ایران و اسرائیل بدل می‌شد.

 

اما جنگ یمن، بی‌نتیجه بودن این بودجه نظامی کلان سعودی‌ها را عیان کرد چرا که علیرغم بودجه 70 میلیارد دلاری، تجهیزات نظامی عربستان بسیار محدود است، این کشور که ده‌ها فروند جنگندهF- 15 در اختیار دارد، فاقد سامانه ضدموشکی و تسلیحات کافی است و عملا جنگ یمن نشان داد که پس از وتوی کشورهای اروپایی و مخالفت کنونی امریکا، ریاض چگونه در دریافت تسلیحات مورد نیاز خود با مشکلات اساسی رو به رو است.

 

از تعارضات نظامی سعودی باید به این نکته هم اشاره کرد که ریاض با وجود این بودجه کلان نظامی دست به دامان کشورهایی دیگر برای مقابله با حملات پهپادی و موشکی انصارالله یمن شده است و اکنون پس از گذشت شش سال با وجود ارتکاب جنایت‌های بسیار در حق غیرنظامیان و نابودی زیرساخت‌های یمن از جمله بمباران بیمارستان‌ها، مدارس و راه‌های مواصلاتی به هیچ پیروزی قابل توجهی دست نیافته است.

 

جنگ یمن که در سایه موضع دولت جدید امریکا و فرسایش توان نظامی عربستان به پایان خود نزدیک شده است، پیام‌ها و درس‌های زیر را با خود به همراه دارد:

 

نخست: ولیعهد سعودی از رهگذر این جنگ در معرفی خود به عنوان رهبر کشورهای تسنن عربی ناکام ماند و تداوم این جنگ، تبعات فزاینده‌ای بر دولت سعودی تحمیل می کند.

 

دوم: جنگ یمن ضعف نظامی عربستان را آشکار کرد لذا این ریاض نمی‌تواند خود را همطراز با کشورهای قدرتمند منطقه از لحاظ نظامی نظیر ایران، پاکستان و مصر معرفی کند بلکه فراتر این آن، جنگ یمن نشان داد که عربستان برای دفاع از خود به کشورهای دیگر مانند امریکا، بریتانیا و فرانسه نیازمند است.

 

سوم: موقعیت عربستان و امارات به عنوان کشورهای متجاوز به یمن و عاملان بروز جنایت‌های ضد بشری در برابر نهادهای بین‌المللی بسیار دشوار است و چه‌بسا در آینده نزدیک مورد بازخواست و محاکمه قرار گیرند.

 

چهارم: جنگ یمن نشان داد که جنگ‌افزارهای موشکی و پهپادی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در جنگ‌های امروزی ایفا می‌کنند لذا بسیاری از کشورها به دنبال تقویت و توسعه توان موشکی و پهپادی خود برآمده‌اند.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟