رقابت اقتصادی عربستان و امارات؛ شرایط به نفع کدام کشور است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
عربستان برای ایجاد بستری جذاب برای حضور شرکت‌های بین‌المللی بزرگ و تسهیل افتتاح شعبه‌هایی از آن در این کشور در راستای رقابت با دبی که بیشتر شرکت‌ها در آن دفتر و شعبه دارند، در تلاش است.

اما در این میان، ناظران معتقدند که عربستان برای تشویق این شرکت‌ها به حضور در خاک خود نیازمند ارائه تسهیلات بیشتری است و این امر بیشتر با فضای اجتماعی عربستان در ارتباط است تا کارمندان و کادر اداری این شرکت‌ها بتوانند در عربستان ساکن شده و زندگی کنند.

در همین رابطه، «محمد الجدعان»، وزیر دارایی عربستان روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که دولت این کشور از سال ۲۰۲۴ میلادی، از واگذاری پروژه به آن دسته از شرکت‌های خارجی که دفاتر منطقه‌ای خود را به این کشور منتقل نکرده‌‌اند، امتناع خواهد کرد.

الجَدعان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تصریح کرد این تصمیم با هدف تشویق شرکت‌های خارجی برای افتتاح دفتر دائمی در عربستان اتخاذ شده وگرنه تمامی شرکت‌های بین‌المللی فعال در این کشور همچنان می‌توانند آزادانه با بخش خصوصی عربستان همکاری کنند.

وی افزود: «با وجود این که عربستان دارای بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه است، ولی تنها ۵ درصد از مقرهای منطقه‌ای شرکت‌های بین‌المللی در این کشور واقع شده است.»

وزیر دارایی عربستان خاطر نشان کرد که برخی از بخش‌ها از این تصمیم جدید دولت معاف هستند و مقررات دقیق قبل از پایان سال ۲۰۲۱ اعلام می‌شود.

شرکت‌های خارجی سال‌هاست که ترجیح می‌دهند دفاتر منطقه‌ای خود را در امارات مستقر کنند و پروژه‌های منطقه‌ای خود را از این مقرها هدایت و مدیریت کنند. با این حال، وزیر دارایی عربستان سعودی ضمن اذعان به مزیت رقابتی امارات به عنوان قطب تجاری منطقه، ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند از این پس رقابتی سالم را برای ایفای نقش مکمل در توسعه اقتصادی منطقه ایفا کنند.

«خالد الفالح»، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان نیز با انتشار پیامی توییتری این تصمیم دولت را عامل ایجاد هزاران شغل برای شهروندان و انتقال تخصص و بومی‌سازی دانش دانسته است که در عین حال به توسعه بیشتر عربستان و جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر به این کشور کمک خواهد کرد.

در همین حال، خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که ۲۴ شرکت خارجی از جمله پپسی و تیم هورتونز از اوایل ماه جاری میلادی درخواست‌های خود را برای افتتاح دفاتر منطقه‌ای در عربستان سعودی ارائه کرده‌اند.

در همین ارتباط، ناظران اقتصادی تصریح دارند دبی از سال‌ها پیش گام‌های بلندی برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های جذب شرکت‌های بین‌المللی برداشته است و این شهر علاوه بر اقتصاد باز و تسهیلات بزرگ، از خصیصه مهم‌تری هم برخوردار است که آن، وجود وضعیت زندگی مناسب برای شهروندان خارجی با فرهنگ‌ها و ادیان مختلف است، دبی همچنین از فضاهای تفریحی بسیاری برخوردار است که عربستان فاقد آن است.

دبی علاوه بر موارد یاد شده، دارای هتل‌هایی با کیفیت جهانی است و نیز موفق شده تا بزرگترین مراکز فروش و مارک‌های معروف را به حضور در امارات تشویق کند و هر ساله بیشتر به دلیل مراکز تفریحی و خدماتی تعداد قابل توجهی از سرمایه‌گذاران، ستاره‌های سینما، ورزش و افراد سرشناس حوزه‌های دیگر به آنجا سفر می کنند که عربستان فاقد این ویژگی‌ها است.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟