عراق 500 میلیون تُن نفت سیاه به لبنان می فروشد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«ریمون غجر»، وزیر انرژی و منابع آبی در دولت پیشبرد امور لبنان، خبر داد که عراق رسما مصوبه هیئت دولت خود درباره فروش 500 هزار تُن نفت سیاه (مازوت) را به لبنان ابلاغ کرده است.

او گفت که تصمیم دولت عراق تحویل این مقدار در بازه زمانی یک ساله است و مبلغ این قرارداد 6 ماه بعد در حسابی متعلق به وزارت دارایی عراق در بانک لبنان نهاده می شود که اندوخته آن برای ارائه خدمات و مشاوره در بخش های گوناگون گردشگری یا پزشکی یا هر نوع دیگری که هیئت دولت عراق تصمیم بگیرد اختصاص می یابد.

غجر افزود که دولت عراق قرار است به لبنان اعلام کند که مبالغ واریزی به این حساب را به صورت لیره لبنان می خواهد یا دلار.

او گفت که این قرارداد برای لبنان بسیار خوب است و افزود که بعید است که لبنان بتواند با شرایط بهتری سوخت خود را تأمین کند.

لبنان پیش از این به مدت یک دهه از شرکت سوناتراک الجزایر نفت خود را تأمین می کرد، اما این شرکت به علت اختلافاتی حاضر به تمدید قرارداد نشد و در نتیجه لبنان از آغاز سال جاری مجبور به قراردادهای فوری برای خرید نفت و تأمین سوخت نیروگاه های برق خود شد.

با انفجار بندر بیروت در 4 اوت 2020، فشارهای اقتصادی بر لبنان افزایش یافت، اما عراق از کمک به لبنان کوتاهی نکرد و یک میلیون و 800 هزار لیتر مازوت به عنوان کمک به لبنان فرستاد.

در پی آن لبنان مذاکراتی با دولت عراق برای بستن قرارداد طولانی مدت خرید نفت را آغاز کرد. این مذاکرات توسط «عباس ابراهیم»، وزیر امنیت عمومی لبنان، اداره می شد و در نهایت به تصویب هیئت دولت عراق رسید.

هیئت دولت عراق در جلسه روز سه شنبه (2 فوریه) تصویب کرد که یک میلیون بشکه مازوت و 500 هزار بشکه نفت خام به لبنان با 25 درصد تخفیف به لبنان صادر کند و به لبنان 6 ماه برای تصفیه حساب فرصت بدهد و همچنین در ازای آن از لبنان خدمات دریافت کند. جزئیات این خدمات موکول به توافقات بعدی شده است.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟