تاثیر توافق امارات و رژیم صهیونیستی بر ایران

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

روزنامه وال استریت ژورنال درباره تاثیر توافق امارات و رژیم صهیونیستی بر ایران و واکنش‌های این کشور نوشت که این یک توافق در راستای همکاری عمیق بین کشور یهود و کشورهای عربی خلیج فارس با هدف مقابله با ایران که برای تسلط بر منطقه رقابت می‌کند، است. اما انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات تاکید کرده است که هدف این توافق به هیچ وجه ایران نیست.

                  انور قرقاش

این روزنامه آمریکایی با تاکید بر اینکه ایران و امارات منافع مشترکی در حفظ روابط با یکدیگر دارند، نوشت: درحالیکه اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار گرفته، امارات یک کانال تجاری و بانکی مهم برای تهران فراهم کرده تا تجارت خارجی خود که به نفع اماراتی‌ها هم هست را در همین سطح حفظ کند. همچنین براساس اعلام اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، امارات چهارمین مقصد صادراتی مهم ایران به شمار می‌آید.

اما نزدیک شدن رژیم صهیونیستی به امارات و توافق در زمینه‌های متفاوت می‌تواند زنگ خطری برای ایران باشد. هرچند تل آویو براساس اعلام وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی نزدیک به 300 هزار دلار صادرات به امارات دارد اما با شکل گیری توافق رسمی این میزان به 300 تا 500 میلیون دلار در سال می‌رسد و احتمالا ابوظبی را به سمت کالاهای صهیونیستی سوق می‌دهد. علاوه بر این به گفته این وزارتخانه سرمایه گذاران اماراتی قرار است سالانه 350 میلیون دلار به شرکت‌های اسرائیلی تزریق کنند. از طرفی نیز وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی انتظار دارد که امارات سرمایه گذاری هنگفتی را در جوامع عربی اسرائیل انجام دهد.

شاید میزان صادرات تهران به امارات (که مجموع آن توسط سازمان توسعه تجارت ایران 5 میلیارد دلار در سال 99 تخمین زده می‌شود) با تل آویو در همین ابتدای امر اصلا قابل مقایسه نباشد اما با گذشت زمان مساله سبقت رژیم صهیونیستی از ایران در زمینه افزایش حجم صادرات به امارات می‌تواند نگران کننده باشد. بعلاوه اینکه با عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی و همچنین مساله توقیف کشتی اماراتی از سوی ایران احتمالا تنش‌های بین تهران و ابوظبی منجر به کاهش همکاری‌ها در زمینه مبادلات تجاری شود.  

سرلشگر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در مورد توافق عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود: «چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج فارس بیفتد و امنیت ایران دچار خدشه شود هر چند اندک، ما آن را از چشم امارات می‌بینیم.»

وال استریت ژورنال در همین راستا نوشت: «برخی تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که تهران با تجدید قوای گروه‌های مبارز منطقه‌ای در سوریه، عراق، یمن و لبنان پاسخ توافق امارات و اسرائیل را خواهد داد. البته موضوع تجدید قوا برای نیروهای نیابتی ایران و تغذیه آنها با تسلیحات در این شرایط اقتصادی نابسامان می‌تواند هزینه‌های مازاد برای تهران ایجاد نماید.»

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟