توافق عادی سازی روابط امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

هفته گذشته ابوظبی و تل آویو با وساطت واشنگتن به یک توافق در راستای عادی سازی روابط دست یافتند که حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی را به همراه داشت. مصر، عمان و بحرین از جمله کشورهایی بودند که تصمیم امارات در این راستا را تایید و ابراز امیدواری کردند که عادی سازی روابط این کشور با اسرائیل در تحقق صلح خاورمیانه موثر باشد.

از طرفی الی کوهن وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با استقبال از توافق عادی سازی با ابوظبی گفت که در پی این توافقنامه با امارات توافق‌های دیگری هم با کشورهای حوزه خلیج و کشورهای مسلمان در آفریقا شکل خواهد گرفت. وی ابراز امیدواری کرد که بحرین و عمان کشورهای بعدی در حوزه خلیج باشند که برای برقراری روابط رسمی با اسرائیل راه امارات را در پیش می‌گیرند.

الی کوهن، وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی

واکنش رسانه‌ها و تحلیل آنها در مورد توافق مزبور و آینده آن نیز در نوع خود قابل تامل بود. روزنامه هاآرتص در مورد این توافق نوشت که توافق محمد بن زاید آل نهیان و بی‌بی با توافق مناخم بگین و انور سادات قابل مقایسه نیست؛ این توافق بسیار فراتر از صلح است و پتانسیل خیلی زیادتری برای تجدید جغرافیای سیاسی دارد. همچنین روزنامه نیویورک تایمز آمریکا با عظیم توصیف کردن توافق امارات و رژیم صهیونیستی، آن را اتفاقی دانست که منجر به رویداد یک زلزله ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه شده است.

این توافق گویی تحولات زیادی را در منطقه به وجود آورده و از لحاظ فرهنگی نیز تاثیراتی را به جا گذاشته است. نکته جالب توجه پس از انتشار بیانیه مشترک ابوظبی و تل آویو برای عادی سازی روابط، اشتیاق اماراتی‌ها برای سفر به سرزمین‌های اشغالی و دعوت از صهیونیست‌ها برای سفر به امارات بود که به شدت در فضای مجازی موج می‌زد. هفته جاری صحنه تبادل پیام‌های دوستی بین اماراتی‌ها و ساکنین سرزمین‌های اشغالی بود تا جایی که هر دو با اشتیاق فراوان از فرهنگ‌های طرف مقابل استقبال و جاذبه‌های گردشگری خود را به دیگری معرفی می‌کردند.

روز شنبه سولی ولف رهبر جامعه یهودیان کشور امارات از تمایل شهروندان این کشور برای سفر به سرزمین‌های اشغالی خبر داد و گفت: «مردم بسیاری در امارات منتظر فرصتی برای سفر به اسرائیل هستند.»

ولف ضمن اشاره به افزایش تعداد یهودیان در امارات به بیش از هزار و 500 نفر، افزود: یهودیان امارات از پذیرش اسرائیلی‌ها که قرار است به زودی به این کشور سفر کنند، خوشحال خواهند شد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی چند روز پس از وعده راه اندازی خط پروازی مستقیم بین ابوظبی و تل آویو از طریق آسمان عربستان، اعلام کرد: درحال ایجاد ترتیباتی برای سفر اتباع اماراتی به اورشلیم و اقامه نماز آنها در مسجدالاقصی هستیم.

 

بنیامین نتانیاهو در نشست کابینه رژیم صهیونیستی

همین امر علاوه بر تقویت رابطه دو طرف در حوزه گردشگری، درآمدهای قابل قبولی را مخصوصا برای طرف اماراتی خواهد داشت چرا که براساس رتبه بندی شرکت خدمات مالی «مسترکارد» گردشگران در سال 2018 مجموعا 82/30 میلیارد دلار در ابوظبی پایتخت امارات هزینه کردند و با اضافه شدن اسرائیلی‌ها این میزان افزایشی نسبی به خود خواهد دید.  

اما در کنار حمایت‌ها و استقبال‌های گرم از این توافق، شاهد مخالفت‌های شدید برخی از بازیگران مهم منطقه‌ای و فلسطینی‌ها نیز بودیم. تشکیلات خودگردان فلسطین با خروج سفیر خود از ابوظبی و ترکیه با تهدید به تعلیق روابط دیپلماتیک با امارات، به اقدام دولت این کشور برای امضای توافق عادی سازی با رژیم صهیونیستی اعتراض کردند. یکی از مخالفت‌های شدید اللحن با توافق عادی سازی ابوظبی و تل آویو از جانب تهران بود. دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران اوایل هفته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به امارات هشدار داد که مبادا پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کند.

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟