رویکرد رسانه های محور اخوانی به توافق امارات و رژیم صهیونیستی تهدیدی برای منطقه   

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

 خبرگزاری آناتولی و همچنین شبکه خبری الجزیره با رویکردی سلبی به پوشش توافق عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی پرداختند. الجزیره این رابطه را برای منطقه خطرناک توصیف کرد و نوشت: «امارات آن چنان شیفته اسرائیل شده که حتی قبل از رسمی شدن توافق دوجانبه جدید، عادی‌سازی روابط در بسیاری از سطوح از جمله ارتباطات، حمل و نقل و مسائل امنیتی با اسرائیل را شروع کرده بود.»

الجزیره این ارتباط را بیشتر یک اتحاد می‌بیند تا یک توافق؛ اتحادی با هدف مقابله با قدرت‌های منطقه‌ای که در صورت انتخاب دوباره دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به مدت چهار سال دیگر، تهدیدی برای ثبات خاورمیانه به حساب می‌آید. در تحلیل این شبکه قطری آمده است: «اسرائیل همواره به دنبال این بوده تا از سوی مسلمانان و اعراب مورد پذیرش قرار گیرد و به رسمیت شناخته شود. اسرائیل برای از بین بردن انزوای خود از عادی‌سازی روابط با هر کشوری بدون در نظر گرفتن وسعت، حاکمیت و موقعیت جغرافیایی خوشحال می‌شود. پس زمانیکه یک کشور ثروتمندی مانند امارات داوطلب عادی‌سازی روابط می‌شود، مشخص است که اسرائیل از این فرصت استفاده می‌کند و به این فرایند تا حد امکان سرعت می‌بخشد.»

ورود هیئت مذاکره کننده رژیم صهیونیستی به ابوظبی به ریاست مائیر بن شبات

خبرگزاری آناتولی هم درباره اولین گام از روابط عادی سازی امارات و رژیم صهیونیستی به اخبار منتشرشده مبنی بر احداث پایگاه اطلاعاتی و امنیتی در جزیره سقطری در جنوب یمن اشاره کرد و افزود که هدف این پایگاه رصد فعالیت‌های ایران، چین و پاکستان است. به باور یکی از اساتید دانشگاه موسسه مطالعات تکمیلی دوحه، این پایگاه جاسوسی با هدف رصد فعالیت‌های ایران در خلیج عدن و همچنین قطع ارتباط بین تهران و حوثی‌ها است. وی با اشاره به رابطه تیره دونالد ترامپ با پکن معتقد است که پایگاه جاسوسی ابوظبی و تل آویو فعالیت‌های اقتصادی چین را نیز تحت نظارت آنها در می‌آورد و این پایگاه می‌تواند در رابطه با فعالیت اقتصادی چین (به ویژه تجارت با اروپا) خدمات امنیتی مهمی به آمریکا ارائه دهد. به گفته وی، ترامپ در جنگ تجاری با چین است و نیاز به رصد فعالیت‌های بازرگانی پکن دارد.

حیدر عباس تحلیلگر هندی نیز با اشاره به اینکه پایگاه سقطری یک مقر برای رصد پاکستان هم است، گفت: از این به بعد، جزیره سقطری نه برای انصارالله است و نه امارات، بلکه کاملا به ابزاری اسرائیلی به سود آمریکا تبدیل می‌شود و  تغییر دهنده شرایط جهان می‌شود و پاکستان و چین اکنون تحت نظر رادارهای اسرائیلی قرار می‌گیرند.

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟